רוב האמנים המציגים בתערוכה בר"ג דורשים להסיר את יצירותיהם בסולידריות עם דוד ריב

רוב האמנים המציגים בתערוכה "המוסד" במוזיאון רמת גן לאמנות דרשו הבוקר (ראשון) להסיר את יצירותיהם בסולידריות עם האמן דוד ריב. 43 אמנים מתוך 50 המציגים בתערוכה שיגרו מכתב למוזיאון שבו הם דורשים להסיר את עבודותיהם לאלתר. במכתב, שנשלח ליושב ראש הוועד המנהל של המוזיאון, רועי ברזילי, ולאוצרת הראשית סבטלנה ריינגולד, הם דורשים גם למלא אחר המלצת השופט ולחפש פשרה מכובדת שתאפשר החזרת עבודתו של ריב. במידה שלא תמצא פשרה מיידית כזאת, הם דורשים להסיר עבודותיהם, ואם הדבר יקרה הוא יותיר את התערוכה במוזיאון ריקה כמעט לחלוטין.

אמנים מכסים את יצירותיהם במוזיאון רמת גן כמחאה בבדים שחורים (צילום מסך: וויינט)

 

מכתב נשלח לאחר שביום חמישי האחרון נדחתה עתירתם של דוד ריב ושל האגודה לזכויות האזרח נגד המוזיאון, העירייה וראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן שהסיר מהתערוכה את יצירתו של ריב "ירושלים". השופט קובי ורדי דחה את העתירה וכתב בפסק הדין ש"היצירה שמה לקלס את ירושלים כבירת ישראל, את הכותל המערבי הקדוש ואת הציבור החרדי, דבר שיכול לגרום לביזוי ושיסוי ואף ריב, ואין מקום להתערבות בית המשפט בהחלטה זו שלא נפל בה פגם מהותי המצדיק את התערבות בית המשפט". יחד עם זאת הוא המליץ להציג את היצירה "בתיווך ראוי ורגיש לקהל".

"עקבנו בדריכות ובצער אחר השתלשלות האירועים בתערוכה 'המוסד'", כתבו האמנים, "ימים בודדים אחרי הפתיחה החגיגית והמרגשת נדהמנו לגלות כי שיקולים זרים בלתי מקצועיים חדרו למוזיאון. בהנחיית ראש עיריית רמת גן, מר כרמל שאמה הכהן, ובאישור אחר כך של הוועד המנהל – הורד מן התערוכה הציור 'ירושלים' מאת הצייר דוד ריב. משכך, נפגע קשות חופש הביטוי והיצירה ונפגמה מן היסוד התערוכה כפי שאצרה אותה הגב' סבטלנה ריינגולד לאחר תהליך מחקרי ממושך, וסביבת העבודה שלנו כאמנים הפכה ללא בטוחה ומאוימת .תערוכה ומוזיאון לאמנות הם זירה למפגש ורב שיח, גם אם זה לעיתים נוקב ומעורר מחלוקת".

עוד הדגישו האמנים "שמחנו על המלצת השופט להגיע לפשרה שתאפשר את הצגת העבודה. צר לנו כי צעד זה לא אומץ על ידי ראש העירייה והוועד המנהל. חוסנו ועצמאותו של המוזיאון משקפים את חוסנה של החברה והתרבות שלנו. אנחנו, ועמנו רשימה ארוכה של אמנים, מוזיאונים, גלריות, מוסדות אמנות, איגוד האוצרים, איגוד האמנים הפלסטיים, מצטערים על כך שהתערבות פוליטית הסבה נזק למוזיאון המחודש ולמעמדו המקצועי בארץ ובעולם. בשם חופש הביטוי ויושרתנו המקצועית אנו דורשים את הסרת עבודותינו מהתערוכה לאלתר. אנחנו נברך על פשרה מוסכמת שתאפשר את החזרת ציורו של דוד ריב ושל עבודותינו".

ביצירתו של ריב שעוררה את הסערה נראה אדם חרדי מתפלל בכותל בירושלים ולצדה מופיעים הכיתובים "ירושלים של זהב" ו"ירושלים של חרא" ובעקבות בקשת ראש העיר היא הוסרה. לאחר הסרתה, כ-40 אמנים כיסו את רוב היצירות במוזיאון כמחאה בבדים שחורים. בהמשך הגיע למוזיאון ראש העיר כרמל שאמה הכהן, והורה לעובדי המוזיאון להוריד באופן מיידי את הבדים. עובדי המוזיאון עשו זאת, תוך עימות קולני עם האמנים.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/108362