רוב גדול תמך באישור החוק המתיר נישואי להט"ב במשאל עם שנערך בקובה

רוב גדול תמך אתמול (ראשון) במשאל עם שנערך בקובה לאישור החוק המתיר נישואים חד-מיניים. על פי התוצאות הכמעט סופיות כ-74% מבעלי זכות הבחירה השתתפו במשאל. כ-67% מהמצביעים תמכו בחוק וכ-33% התנגדו. גם קובנים החיים מחוץ למדינה  השתתפו בהצבעה.

בסוף יולי האחרון הפרלמנט בהוואנה החליט על חבילת חוקים להגנת זכויות הנשים והילדים וסוכם על עריכת המשאל. משאלי עם בקובה זקוקים ל-50% תומכים בקרב המצביעים כדי לאשר החלטות מסוימות.

מלבד הכרה בנישואים חד-מיניים, החוקים החדשים יתנו תוקף להליכי פונדקאות והכרה חוקית בהורים שאינם הורים ביולוגים של ילדיהם. שר המשפטים הקובני אוסקר סילוורה מרטינס בירך על התוצאות המשאל ואמר כי "זהו יום היסטורי". בדברי ההסבר לחוק אמר סילוורה מרטינס: "אנו לא ממצאים שום דבר חדש. יש בקובה זוגות חד-מיניים רבים ומצופה מאיתנו לכבד את רצונם ולקדם את החוק להכרה בנישואין שוויוניים לכל. מדובר בביטול האפליה הקיימת ובקידום זכויות האדם". חוקים דומים נחקקו בשנים האחרונות במספר מדינות ברחבי אמריקה הלטינית: ארגנטינה, ברזיל, צ'ילה, אקוודור, אורוגואי, קולומביה וברוב מחוזות מקסיקו שהינה מדינה בעלת משטר פדרלי.

חוגגים ברחובות הוואנה עם פרסום תוצאות המשאל  (צילום: טלסור)

 

הצעת החוק החדשה תחליף את "חוק המשפחה" מ-1975, שלדברי מבקריו "הפך מיושן". יצוין שהכנסייה הקתולית יחד עם קבוצות דתיות נוספות קראו להצביע "נגד" במשאל ואף השמיעו הצהרות קולניות נגד אישור נישואים חד-מיניים בקובה. יצוין שקובה מובילה בייצוג נשים, 50% מחברי הפרלמנט הן נשים, קיים חופש להפלות ואמהות אחרי לידה זכאיות לקצבה במשך שנתיים.

לקראת המשאל, חברת הפרלמנט מריאלה קסטרו אספין (אחייניתו של מנהיג המהפכה המנוח פידל קסטרו), העומדת בראש המכון לבריאות מינית בקובה, קראה לתמוך בחוק. בשנת 2015, ביוזמתו של המכון, נערכה חתונות גאות סמליות במצעד הגאווה בבירה הוואנה. קסטרו אספין אמרה בדיון בפרלמנט "החוק הזה הוא ביטוי לבגרותה של המהפכה הקובנית. זהו צעד נוסף במערכה לצדק חברתי ושוויון". הצעת החוק קיבלה את תמיכה הארגוני הלהט"ב באי הסוציאליסטי. לדברי קסטרו אספין "מהפכה פירושה לשנות את כל מה שנחוץ לשנות – כפי שאמר פידל קסטרו. יש המאשימים אותי ב'אובססיה אופנתית' וזה לא נכון כי יש לשים קץ למצב הגורם לסבל רב, לדיכוי, לאפליה ואף לאלימות. זהו צעד במערכה למען שוויון ונגד הפטריארכליות – מנגנון לדיכוי ושליטה שיש למגר אותו מן השורש". גם נשיא קובה, מיגל דיאס-קאנל הביע תמיכה באישור החוק.

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/109412