רבבות מפגינים במרכז ביירות: ראש ממשלת לבנון קרא להקדמת בחירות

ראש ממשלת לבנון, חסן דיאב, קרא היום (ראשון) להקדמת הבחירות במדינה על רקע ההפגנות ההמוניות שנערכו אמש בביירות והמשבר הכלכלי וחברתי המחריף בעקבות האסון הכבד בנמל ביירות. הפגנות הסעורות בלבנון, בהשתתפות אלפים שדרשו מהממשלה להתפטר ולתת את הדין על האסון בנמל ביירות.

רבבות מפגינים, אמש, בכיכר השוהדא במרכז ביירות (צילום: המפלגה הקומוניסטית הלבנונית)

ההפגנות במרכז ביירות, שנערכה תחת הכותרת "יום הדין הגיע" הידרדרו במהירות לעימותים אלימים עם כוחות הצבא והמשטרה. המשטרה מסרה כי נהרג שוטר במהלך התנגשות עם מפגינים ובניסיון לעצור את המהומות. הצלב האדום בלבנון ציין כי 55 בני אדם פונו לבתי החולים ו-117 נוספים קיבלו טיפול במקום. המפלגה הקומוניסטית הלבנונית מסרה הבוקר כי נרשמו לפחות 500 פצועים, חלקם מירי נשק חם. חבר הוועד המרכזי של המפלגה, מונטר יחיא, אף פונה מהמקום לאחר שנפצע מכדור שנורה לראשו.

המפגינים ניסו לפלס דרכם דרך מחסומי המשטרה לעבר בניין הפרלמנט אך לא הצליחו להשתלט על הבניין. אחרים השתלטו על בניין מרכז החוץ, "ארמון בוסטרוס" שבשכונת אשרפייה, והכריזו על "הקמת מטה המהפכה". בפתח הבניין נתלו שתי כרזות ענק ובהן נכתב "ביירות עיר ללא נשק" ו"ביירות בירת המהפכה". המוחים שרפו והשחיתו תמונות של הנשיא מישל עאון, שרבים רואים בו כאחראי למצב הכלכלי והפוליטי הקשה במדינה. "אנחנו נשארים פה. אנחנו קוראים לכל המפגינים להשתלט על משרדי הממשלה" , קרא אחד המפגינים לקהל הרבבניין המשרד להגנת הסביבה הוצת ועלה באש ונזק נגרם לעוד משרדי ממשלה ברחבי הבירה.

יצוין שכוחות הביטחון של לבנון פיזרו בין חמישי לשישי מפגינים זועמים שניסו לפרוץ לבניין הפרלמנט בביירות בעקבות מחדל הממשלה בטיפול באסון בנמל. בין היתר השתמשו הכוחות בגז מדמיע כדי להרחיק את המפגינים. על פי הדיווחים של קבוצות המחאה בפייסבוק, המפגינים מחו במרכז העיר ואף חסמו את הרחוב המוביל לעיריית הבירה הלבנונית.

על פי הודעה שפרסמה בשישי הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית האסון שאירע השבוע בנמל ביירות הוא "תולדה של פשע נגד האומה הלבנונית ושל היעדר תפקוד של מנגנוני המדינה ובייחוד אחריותן של כל הממשלות שכיהנו בתפקיד מאז 1992". לדברי הקומוניסטים המשטר הפוליטי בלבנון מבוסס על משטר של עדות הפועל בניגוד לאינטרסים של העם. "תפקידם המרכזי של הכוחות הפועלים לשינוי דמוקרטי מן היסוד הוא להפיל את הממשלה והלקים ממשלת מעבר ועצמאית ושיעדיה הם: לשנות את המשטר הפוליטי, להקים מדינה דמוקרטית מודרנית המסוגלת להתמודד עם שלושה אתגרים מרכזיים: המפולת הכלכלית, המשבר החברתי המחמיר ומשבר הקורונה". "אנו מצויים כעת על פרשת דרכים היסטורית ואין מקום לשוב אחורנית", הדגישו. עוד קראו הקומוניסטים להקמת ועדת חקירה אזרחית ועצמאית מהממשלה ומהפרלמנט.

סרטונים של המפלגה הקומוניסטית הלבנונית ההפגנות אמש בביירות:

https://www.facebook.com/lcparty.org/videos/1176870089345078/

https://www.facebook.com/lcparty.org/videos/337768747246242/

https://www.facebook.com/lcparty.org/videos/349906416407407/

https://www.facebook.com/lcparty.org/videos/2402254643416318/