רבבות הפגינו בבודפשט נגד 'חוק העבדות' של ממשלת הימין הקיצוני

רבבות עובדים הפגינו אתמול (ראשון) בבודפשט נגד "חוק העבדות" של ממשלת הימין הקיצוני של ויקטור אורבן. זו השבוע השלישי ברציפות בו נערכות הפגנות המוניות נגד חוק עבודה חדש המאפשר למעסיקים לדרוש מעובדיהם לעבוד בכל שנה עד ל-400 שעות נוספות (חודשיים עבודה נוספים) ולקבל תמורתן תשלוםכעבור שלוש שנים.

חברי האיגודים המקצועיים ותומכיהם, ביניהם סטודנטים ותלמידי תיכון, התאספו תחת שמי החורף של בודפשט וצעדו בעיר, מניפים כרזות שעליהן נכתב בין השאר "אנחנו מוחים נגד חוק העבדים", "סטודנטים ועובדים מאוחדים במאבק" וקריאה לעבר שרי הממשלה וחברי הפרלמנט מן הימין: "שאמא שלכם תעבוד שעות נוספות בחינם".

2018-12-17_205435

מפגיני "האוניברסיטה החופשית", אתמול, במחאת העובדים בבודפשט (צילום: סולידר)

ההצעה לשינוי חוק העבודה שהעברה בשבוע פרלמנט בתמיכת מפלגתו של אורבן עוררה ביקורת עזה והיא הולידה את ההפגנות הגדולות ביותר שידעה הונגריה בשנים האחרונות. החוק עלול להוסיף לכל עובד בממוצע שעתיים של עבודה ביום – או יום עבודה שלם בשבוע.

לפי החוק, כל מעסיק יוכל להכריח את עובדיו לעבוד 250 שעות נוספות בשנה. כדי להעסיק את העובדים עוד 150 שעות מעבר ל-250 השעות האלה יצטרכו המעסיקים "לבקש את הסכמת העובדים". כמו כן, החוק החדש מחליש את תפקידם של האיגודים המקצועיים ודוגל בפירוק ועדי עובדים ואיגודים.