ראש הממשלה מאמץ את מסרי הימין הקיצוני ופוסל את הרשימה המשותפת

"אין עתיד עם לפיד" (צילום: ועד עובדי משרד החוץ; עיצוב עמרי חנין)

במהלך ישיבת סיעת יש עתיד שהתקיימה בשבוע שעבר (20.7), הצהיר ראש הממשלה יאיר לפיד באופן שאינו משתמע לשני פנים כי הוא פוסל שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת: "הבחירות האלה נכפו עלינו, אבל הן יכולות להיות הזדמנות שלא תחזור לצאת מהפלונטר, להקים ממשלה לאומית רחבה ויציבה בלי הקיצוניים", אמר. בעקבות הנאום, הופץ דף המסרים ושונן בקרב השרים וחברי הכנסת ממפלגתו. הטענה החוזרת: "אנו פוסלים כל שותפות עם איתמר בן גביר והמשותפת".

למען הסר ספק, גורמים ביש עתיד אף הבהירו לכתבת חדשות ערוץ 12 דפנה ליאל כי "הקיצונים" שאליהם התכוון לפיד הם אכן איתמר בן גביר מצד אחד — והרשימה המשותפת מצד שני. המסר חזר על עצמו גם למחרת, במהלך כנס שערך ארגון "אידיאה" הממומן בידי מפלגת השלטון השמרנית בגרמניה. בנאום עמוס קלישאות, אשר סימל את תמצית הלפידיזם (נגד "קיצונים משני הצדדים" ובעד ה-"ביחד"; בשבח המרכז המקדש שמרנות במקום שינוי), שב לפיד והבהיר כי משימתו נותרה "לאחד את החברה". זאת, אל מול "הקולות והכוחות הכי קיצוניים בה".

כך, במהלך השבוע האחרון חזרו הבכירים והזוטרים ביש עתיד ודיקלמו את אותה המנטרה. השרה לשוויון חברתי (כן, תפקיד זה קיים בממשלת ישראל) מירב כהן התראיינה והדגישה: "לא נשב איתם באותה קואליציה". אם מישהו בכל זאת לא השתכנע מדבריה, שר הרווחה מאיר כהן חזר על הדברים בריאיון לרדיו. הגדיל לעשות גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק, כאשר קרא למתלבטים בין רע"מ למשותפת להצביע לראשונה. כנראה שהמשנה לראש המוסד לשעבר למד להבחין בין "ערבים טובים" ל"ערבים רעים".

מאז הצהרת לפיד, שבים וחוזרים כל שריו וכל חברי רשימתן   על  אותם    הדברים   בדיוק,   מבלי   לעצור   לרגע ולשאול – האם ראוי לגזור גזירה שווה בין הימין המתנחלי-גזעני של בן גביר וסמוטריץ' לבין רשימת השוויון והדמוקרטיה בראשות ח"כ איימן עודה (חד"ש)? האם זה חכם לשלול את האפשרות (כ-100 יום לפני הבחירות!) לשתף  פעולה עם הרשימה המשותפת לאור הסקרים?

לפי סקר בחירות שערך "כאן 11" ופורסם ביום ראשון (24.7), לגוש הליכוד בראשות בנימין נתניהו חסר רק מנדט אחד לשם הרכבת ממשלה. לפי אותו סקר, צפוי הליכוד לזכות ב-35 מנדטים (עלייה בהשוואה לסקר הקודם). מרצ צפויה לזכות במנדט נוסף בהנחה שזהבה גלאון תחזור לעמוד בראשות הרשימה. במידה שהגנרל יאיר גולן יעמוד בראש מרצ, מספר מושביה ירד לארבעה במקרה הטוב, והיא תהיה שוב בסכנת ירידה אל מתחת לאחוז החסימה. האיחוד החדש בין כחול לבן בראשות בני גנץ לבין תקווה חדשה בראשות גדעון סער נחלש בהשוואה לסקר הקודם, ואיבד שני מנדטים. לפי הסקר הנוכחי, צפוי גוש נתניהו להחזיק ב-60 מושבים, אשר עדיין אינם מספיקים להרכבת ממשלה. לעומתו, צפוי הגוש בראשות יאיר לפיד להחזיק ב-54 מנדטים ללא תמיכת ששת חברי וחברות הרשימה המשותפת.

טעויותיו של לפיד לעולם חוזרות. בימים האחרונים הוא שב על אותן שגיאות פוליטיות ואסטרטגיות שביצע לפני כמעט עשור. כזכור, כאשר התמודד לראשונה לראשות הממשלה, הצהיר בגאווה: "אני לא מוכן להקים גוש חוסם עם הזועביז" – בהתייחסו לח"כ לשעבר מבל"ד חנין זועבי, ולחברי הרשימה המשותפת. זו לא טעות, זו מדיניות ימנית.

לפיד אמנם מצהיר כי הוא דוחה כל שיתוף פעולה גם עם בן גביר, אך לא מהסס לאמץ את עיקרי תורתו הגזענית. זהו "המרכז הקיצוני" של לפיד, המפחד להתמודד עם האתגרים המרכזיים בחברה הישראלית: כיבוש, אפלייה, ניצול. אגב, לפיד מוסיף לכהן גם כשר החוץ. עובדי משרדו הנוקטים צעדים ארגוניים מזה חודשים, הזהירו מזמן כי עמו "אין עתיד".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/114081