ראשי ועדים תומכים בשביתת העוזרות המשפטיות; מחריף המשבר בסודהסטרים

ראשי ועדי עובדים ממגזרים שונים במשק יצאו היום (שני) בקריאה לשרת המשפטים ולהנהלת בית המשפט, לנהל משא ומתן עם ועד עוזרי השופטים. העוזרות המשפטיות לשופטים, עורכות דין מוסמכות המסייעות לשופטים בעבודתם, שובתות זה השבוע הרביעי ברציפות. הן נאבקות נגד הכוונה לפטר 500 מתוך כלל 650 העוזרות, ולהרע את תנאי עבודתן של הנותרות ע"י הגבלת העסקתן עד לשש שנים בלבד. אתמול החל דיון בעתירה לבג"ץ שהגישו ההסתדרות והוועד נגד הנהלת בתי המשפט. בג"ץ הורה לצדדים לקיים משא ומתן אינטנסיבי ולנסות להגיע להסכמות.

"בכל סכסוכי העבודה במשק מנהלים תמיד משא ומתן לשיפור תנאי ההעסקה של העובדים, כאן המקרה שונה לחלוטין, אנחנו מעולם לא נתקלו במקרה שכזה. בכלל לא מתקיים משא ומתן, הוועד רק מקבל תכתיבים חד צדדיים מהנהלת בתי המשפט. עורכי דין העובדים כעוזרים משפטיים לשופטים, כ-90% מהם נשים, פשוט מעמידים בפניהם עובדות מוגמרות, ללא כל מתן ביטוי לעמדתם", כותבים ראשי הוועדים.

2017-05-15_201000

עובדי סודהסטרים מקבלים צ'קים במפתח המפעל: דמי שביתה מקרן השביתה. זאת, בעקבות השביתה שקיימו בחודש מארס למען הכרה בוועד (צילום: ההסתדרות בנגב)

על המכתב חתומים 24 ראשי ועדי עובדים, ובהם גם פנחס עידן, יו"ר ועד העובדים הארצי של רשות שדות התעופה, מיקו צרפתי, יו"ר ארגון עובדי חברת החשמל לישראל, עו"ד אורית קורין, יו"ר ארגון הפרקליטים, ברק לוי, יו"ר ועד עובדי פלאפון ועוד. עוד נאמר במכתב: "התכתיב של ההנהלה כולל הורדת שכר משמעותית, אשר באה יחד עם איום בפיטורים מידיים. כדי להאריך את ההעסקה, מוכרחים העוזרים המשפטיים לחתום על חוזה אישי חדש עם הרעת תנאים זו. בנוסף, מוכתב להם התנאי להפסקה שרירותית של העסקתם עם תום 6 שנים לעבודתם".

"יודגש, העוזרים המשפטיים אפילו אינם מבקשים קביעות, רחוק מכך. כל שהם מבקשים הוא שיאפשרו להם לעבוד. זוהי זכות אלמנטרית של כל עובד במדינת ישראל להמשיך לעבוד כל זמן שהממונה מרוצה מן העבודה", הוסיפו ראשי הוועדים במכתב. "התנהלות שכזו מול ועד עובדים איננה לגיטימית, ואיננו יכולים להחריש נוכח תקדים שכזה. אנו קוראים להנהלת בית המשפט להתנהל בתום לב, ולעשות את הדבר הבסיסי ביותר המצופה ממנה – לקיים משא ומתן על הסכם קיבוצי עם העובדים", הדגישו ראשי הוועדים.

אתמול גם החריף את עימות בין חברת סודהסטרים לבין ההסתדרות ועובדי המפעל שליד העיר רהט. זאת, על רקע דרישת העובדים, שאף שבתו בחודש מארס, להכיר בוועד ולחתום על הסכם קיבוצי ראשון. במכתב ששלחה אתמול (ראשון) גלית צוקר, סמנכ"ל משאבי אנוש במפעל סודהסטרים, למאיר בביוף, יו"ר מרחב נגב בהסתדרות, היא הודיעה על הפסקת על הפסקת המו"מ על ההסכם הקיבוצי. "אני פונה אליך לאור התנהגות חמורה ביותר מצד ההסתדרות, שהובאה לידיעת הנהלת החברה. בערב שבת, 12 במאי 2017, הזמינו ההסתדרות וועד העובדים את כל עובדי המפעל לאירוע גיבוש חברתי, שהתקיים בגן ציבורי בבאר שבע. לפי המידע שנמסר לנו, בעיצומו של האירוע נשאת דברים בפני העובדים, וניצלת את הבמה להלהטת היצרים, לעידוד העובדים לפעולות אלימות ולהבהרת תוכנית ההסתדרות לפגיעות בלתי חוקיות בחברה", כתבה.

ממרחב הנגב של ההסתדרות נמסר כי הארגון דורש להטיל קנס בגובה 3 מיליון שקל בגין הפרות חמורות של חוק מניעת פגיעה בהתאגדות עובדים על ידי הנהלת סודהסטרים. "כל מה שמנסה לעשות הנהלת סודהסטרים, באמצעות עורכת הדין הממולחת שלהם, הוא לנסות ולהעביר את כובד האשמה, בגין פעולות חמורות ובלתי חוקיות, שהם נוקטים כלפי העובדים שלהם במהלך ההתאגדות, מהמגרש שלהם, למגרשה של ההסתדרות", נמסר.

"מדובר באוסף של האשמות הזויות, המעידות כאלף מונים על כוונותיה הזדוניות של הנהלת סודהסטרים לפרק בכל מחיר, למוטט ולמוסס את התאגדות העובדים במפעל, ולצורך כך הם נוקטים בכל טריק אפשרי, מלוכלך ככל שיהיה. אנחנו, ההסתדרות בנגב, לא מתרגשים מהקשקשת הזו, ואם הנהלת סודהסטרים מחפשת תירוץ להפסקת המשא ומתן היא תקבל במהרה את המענה הראוי לה, כפי שהדבר מתאפשר על פי חוק", הוסיפו.