קרע בקונגרס הלאומי האפריקאי: הקומוניסטים דורשים את התפטרות נשיא דרא"פ

קרע נפער בקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC), המפלגה השלטת בדרום אפריקה מאז הובס משטר האפרטהייד הגזעני. בתום ישיבה דחופה של הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית של דרא"פ, שנערכה ב-31.3, פורסמה הודעה תחת כותרת "דרום אפריקה או זומה", לפיה דורשים הקומוניסטים את התפטרותו של הנשיא ג'ייקוב זומה. הצעד ננקט לאחר ששתי סיעות יריבות במפלגת השלטון תקפו זו את זו בפומבי – באירוע יוצא דופן שהבליט את המאבק הפנימי בצמרת. הקרב הפך פומבי לאחר שהנשיא זומה פיטר במפתיע את שר האוצר פראווין גורדהאן, הידוע כלוחם נגד שחיתות ממשלתית. "הגיע הזמן שהכלכלה תשרת את העם ואת מעמד העובדים" – הכריז זומה בשידור טלוויזיה.

2017-04-29_184315

סגן מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, סולי מפאילה באירוע לזכרו של אחמד מוחמד קת'רדה, אחד מסמלי המאבק במשטר האפרטהייד בדרום אפריקה (צילום: המפלגה הקומוניסטית של דרום אפריקה)

אבל על פי מה שנאמר בהחלטת המפלגה הקומוניסטית -"זה לא מאבק פנימי וזה לא מאבק בין סיעות שונות. זה מאבק נגד שוד הקופה הציבורית ולהגנת ריבונות העם. יש להמשיך את המאבק עד שמשפחת גופטה, פטרונו של זומה, תגורש מהמדינה". עוד הבהירו ראשי המפלגה, "איש מחברינו אינו צריך לנטוש את המאבק וכל אחד חייב להישאר בתפקידו. חברים: אתם נבחרתם על ידי הקונגרס הלאומי ואתם נושאים באחריות גדולה: לשרת העם ואת המדינה".

זומה, ששמו נקשר בכמה שערוריות מאז החל בתפקידו בשנת 2009, פיטר את גורדהאן יחד עם עוד תשעה מ-35 שרי הקבינט. סגנו של זומה, סיריל רמפוסה (לשעבר מראשי האיגודים המקצועיים), אמר כי לא ניתן לקבל את הצעד. בכיר אחר בממשל, מזכ"ל הקונגרס הלאומי, גוודה מנטשה, הוסיף כי פיטורי השרים לא נעשו באישורה של המפלגה. "רובם היו שרים שתפקדו היטב", ציין מנטשה. מחוקק בכיר במפלגת הקונגרס הלאומי, ג׳קסון מטמבו, אמר כי פשעו היחיד של שר האוצר היה העובדה שלא ניתן היה להשחית אותו.

פיטורי שר האוצר הם תוצאה של מאבק ארוך בין זומה לגורדהאן. תומכיו של זומה הטיחו בגורדהאן את האשמה שייצג את קהילת העסקים הלבנה של דרום אפריקה, ודחקו לפטרו ולהחליפו בשר "שיאפשר קידום רפורמות". על רקע הקרעים במפלגה ובמערכת הפוליטית בדרום אפריקה, ישנם העריכים כי זומה עצמו ייאלץ לפרוש מתפקידו לפני תום כהונתו השנייה ב-2019 – צעד שיפנה את הדרך למנהיג מפלגה חדש, שייקח את המושכות לידיו.

יצוין שגורדהאן שמע על פיטוריו בטלוויזיה. בעוד מפגינים נאספו סמוך לאחד מבנייני משרד האוצר, השר שפוטר התראיין והסביר את פעולותיו. ״אנחנו מקווים שעוד ועוד דרום אפריקאים יבהירו שהמדינה שלנו לא עומדת למכירה״, אמר גורדהאן. ״חשוב שהציבור יידע מה אנחנו עושים באוצר וכיצד אנו משרתים את דרום אפריקה״, הוסיף.

פיטורי גורדהאן ויתר 9 השרים סיימו שבוע של מתיחות פוליטית, שהחל כשזומה הורה לגורדהאן בפתאומיות לשוב מביקורו בבריטניה. על רקע השמועות כי פיטוריו של גורדהאן קרבים, זומה זימן את ראשי מפלגת הקונגרס הלאומי לפגישה, שעל פי עיתוני פרטוריה הסתיימה בחילוקי דעות קשים. חילוקי הדעות היו לפומביים בעת הלווייתו של אחמד מוחמד קת'רדה, אחד מסמלי המאבק במשטר האפרטהייד בדרום אפריקה, שנפטר בגיל 87. קת'רדה, שהיה פעיל בנוער הקומוניסטי, ישב בכלא עם  נלסון מנדלה. מי שכונה "דוד קת'י" וריצה 26 שנות מאסר, אושפז בבית חולים במהלך חודש מארס אחרי שעבר ניתוח לניקוז דם שהצטבר במוחו. קרן הצדקה שלו מסרה כי מצבו התדרדר במהירות לאחר שחלה בדלקת ריאות שפגעה בשתי ריאותיו.

קת'רדה, שהקדיש את חייו למאבק באפליה נגד השחורים בדרום אפריקה, נמנה עם בכירי המנהיגים בקונגרס האפריקני הלאומי שביקרו את הנשיא זומה בשל השחיתות בממשלתו ואף קרא לו להתפטר.

בגיל 12 החל בנם של זוג מהגרים מהודו להיות מעורב בפוליטיקה, כשחילק עלונים של אגף הנוער של המפלגה הקומוניסטית. ב-1964 נידון למאסר עולם ולעבודות פרך, יחד עם בכירים בתנועת ההתנגדות למשטר האפרטהייד כמו מנדלה, ונשלח בגיל 34 לבית הכלא השמור באי רובן. הוא הועבר לכלא אחר ב-1982, ושוחרר לקראת נפילת משטר אפרטהייד ב-1989, כשהוא בן 60.

באירוע ההמוני שנערך לזכרו, ביזמת קרן קת'רדה והמפלגה הקומוניסטית, לא השתתף זומה. סגן מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, סולי מפאילה, מתח ביקורת פומבית על כך והוסיף: "הבחירה היא ברורה: זומה או דרום אפריקה. הקונגרס הלאומי אף הוא חייב לבחור: העם או משפחת בעלי ההון גופטה – מקורביו של זומה המושחת".

על פי חשיפות בעיתונות המקומית, למשפחה גופטה, אחת העשירות בדרום אפריקה, השפעה מכרעת במינויים הממשלתיים הבכירים ביותר והיא אף תרמה כספים רבים לטובתו האישית של הנשיא. יצוין שבתחילת אפריל הפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים (COSATU) הצטרפה אף היא לקריאתם של הקומוניסטים. הפדרציה היא חלק מהקונגרס הלאומי האפריקאי.

ההחלטות הלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית של דרא"פ פורסמו באנגלית:

http://www.sacp.org.za/main.php?ID=5967

הידיעה התפרסמה בגיליון "זו הדרך" האחרון