קרן הפנסיה הגדולה של נורבגיה הפסיקה את השקעותיה ב-16 חברות הפועלות בהתנחלויות

קרן הפנסיה הגדולה ביותר בנורבגיה של עובדי הרשויות המקומיות ומכערת הבריאות הודיעה היום (שני) כי משכה את השקעותיה ב-16 חברות שקשורות להתנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים – כולל מוטורולה, אשטרום, אלקטרה, פז, דלק, הבנק הבינלאומי הראשון, בנק לאומי, בזק, סלקום ופרטנר. לפי הצהרת הקרן KLP, שמנהלת נכסים בשווי של כ-95 מיליארד דולר, "בשיתוף הפעולה עם ההתנחלויות, החברות מפרות את החוק הבינלאומי בפלסטין הכבושה".

פלסטינים מפגינים ליד התנחלות בשטחים הכבושים (צילום: אקטיבסטילס)

 

החלטת הקרן התקבלה בהמשך לפרסום רשימת התאגידים הפועלים בהתנחלויות שפרסמה נציבות זכויות האדם של האו"ם בפברואר 2020, שבה רשימת 112 חברות ועסקים שפועלים בשטחים הפלסטינים הכבושים. בין היתר הופיעו ברשימה הבנקים השונים, חברות הסלולר, בזק, חברת מקורות וחברות רב לאומיות כמו "טריפאדוויזר", "אקספדיה" ו"בוקינג".

קרן KLP  מסרה בהצהרתה שפורסמה באוסלו כי מוטורולה מספקת בהתנחלויות תוכנה שמשמשת למעקב, וציינה כי לנוכח זאת "ההחלטה למשוך את ההשקעה בה הייתה מאוד פשוטה". הקרן גם משכה את השקעותיה בחברות אלטיס אירופה ואלסטום הצרפתית. מלבד אלה, הקרן משכה את השקעותיה גם בחמישה בנקים ש"איפשרו או מימנו" הקמת דיור ותשתיות בהתנחלויות. גם קרן העושר של ממשלת נורבגיה, שמנהלת נכנסים בשווי של כ-1.3 טריליון דולר שמוקרם בהכנסות הנפט והגז שבבעלות המדינה, משכה בעבר השקעות בחברות בגין קשריהן להתנחלויות בישראל. בסוף חודש יוני קיבלה KLP החלטה דומה לגבי קבוצת הנמלים והלוגיסטיקה ההודית "עדני פורטס" בגין קשריה לחונטה הצבאית שביצעה הפיכה במיאנמר.