קנס של 15 אלף שקל למי שלא יציב את דגל ישראל באירוע ציבורי

מליאת הכנסת אישרה אחר חצות (רביעי), בקריאה ראשונה, הצעת חוק של ח"כ אורן חזן (הליכוד) המחייבת את הצגת הדגל בכל אירוע ציבורי שבו משתתפים נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר או חבר כנסתהקנס על מפר ההוראה יהיה בסכום כולל של 14,400 שקל. הצעת החוק נולדה בעקבות כנס של עיתון "הארץ" בניו יורק שבו דגל מדינת ישראל הוסר מבימת האירוע נוכח בקשת אחד המשתתפים הפלסטינים בכנס.

2018-01-31_202045

אנשי "אם תרצו" מניפים את הדגל בעת משמרת שקיימו מול אירוע לציון הנכבה בפתח אוניברסיטת תלאביב במאי 2017 (צילום: אם תרצו)

באופוזיציה התנגדו להצעת החוק. ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר כי "מי שמנסה לחנך את הציבור הערבי, זה לא מכבד אותו אלא מוריד מכבודו. החוק מיותר". ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני) אמרה כי "אם היו לדגל אוזניים הוא היה סותם אותם. לעשות בו שימוש לחנך אוכלוסייה? זו לא הדרך. אסור להשתמש בדגל להתריס".

לדברי ח"כ עאידה תומא סלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת), "במצב שיש אוכלוסייה שמרגישה ניכור באזרחות שלה בגלל היחס של הממשלות אליה ומרגישה את הניכור מהסמלים שלא מיצגים אותה. חלק מהזכות של כל אזרח היא להביע את עמדתו על הסמלים". חברה לסיעה ח"כ יוסף ג'בארין הסביר את התנגדותו בכך ש"בדמוקרטיה הסמלים של המדינה והדגל אמורים לשקף את כלל האזרחים. כשהסמלים התקבלו ידעו ש-20% מהאזרחים לא יוכלו להזדהות עם סמלים אלו. יש חברות שרוצות לכבד את קבוצות המיעוט, כך למשל החברה הקנדית בחרה לשנות את הדגל וההמנון כדי שישקף גם את דוברי הצרפתית".

יצוין בראיון פרישה לביטאון לשכת עורכי הדין, יצא שופט בית המשפט העליון סלים ג'ובראן נגד יוזמות החקיקה של הממשלה ושל שרת המשפטים איילת שקד, ביניהן חוק הלאום, העלאת אחוז החסימה והכוונה להגביל את כוחו של בג"ץ. "אני חושב שחוק הלאום הוא חוק מיותר לגמרי, ואיני מבין מדוע בכלל צריך אותו", אמר ג'ובראן.

"כיהנו כאן בעבר ממשלות ימין, עוד מימי מנחם בגין עליו השלום, ואף אחד מראשי הממשלה לא חשב שצריך חוק כזה בכלל", הוסיף השופט. "מדוע נזכרו בו בכלל, ואם נזכרו, מדוע לפגוע בשפה הערבית? בהצעת החוק מוצע להגדיר את השפה הערבית כשפה עם מעמד מיוחד. הגדרה זו אינה מובנת לי כלל וכלל. מה ההבדל בינה לבין הגדרת השפה הערבית כשפה רשמית כפי שהיא כיום? בדרך הזאת זה פשוט לפגוע בלב ליבו של הציבור הערבי בישראל כאשר אתה לוקח ממנו את רשמיות השפה שלו. אני סמוך ובטוח שבכנסת הנוכחית ישנם מספיק חברי כנסת נבונים שלא יאפשרו להצעת החוק הזאת לעבור".

על הביקורת שספג על אי שירת ההמנון בטקס השבעת הנשיא אשר גרוניס, אמר ג'ובראן כי מאז ומתמיד נהג לכבד את ההמנון בעמידה אך לא שר אותו. "אם יום אחד ישנו את מלות ההמנון הלאומי אני חושב שלא תהיה לי כל בעיה לשיר אותו", סיפר. "אני לא קובע אילו מלים צריך להוסיף להמנון הלאומי, אבל בהחלט חושב שצריך לצרף מלים שיתאימו גם לאזרח הערבי בישראל. אם המדינה מצפה שכל אזרחיה, כולל הערבים, יכבדו את ההמנון הלאומי שלה היא צריכה שהוא יכבד אותם ואת זכויותיהם. כרגע איני יכול לשיר המנון שכולל את המלים 'נפש יהודי הומייה'. לשמחתי הרבה זכיתי לגיבוי מהמון אנשים, כולל מחבריי השופטים, מראש הממשלה ומלא מעט שרים יהודים. כולם חיזקו אותי אחרי האירוע המיותר הזה".