קיץ חם בנוער הקומוניסטי: סניפי בנק"י ברחבי הארץ קיימו עשרות פעולות חינוכיות ופוליטיות

במהלך חופשת הקיץ קיימו סניפי בנק"י ברחבי הארץ עשרות פעולות חינוכיות, פוליטיות והתנדבותיות. הפעולות התקיימו למרות האתגרים שהציב הגל הרביעי של מגפת הקורונה בארץ, ובראשם – היעדר האפשרות לקיים את מחנות הקיץ הגדולים שמארגנת בנק"י מדי שנה.

בעראבה, ג'דידה מכר, סכנין, אבו סנאן, דיר אלאסד, עין מאהל, טייבה, בענה, טמרה ומג'ד אלכרום ארגנו סניפי בנק"י פעילויות לתלמידים בגיל בית ספר יסודי, אשר שילבו בין משחקים ופעילות חברתית לבין תכנים חינוכיים ותרבותיים. בסניפים רבים ארגנו הפעילים ירידים לילדים ולנוער להחלפת ספרי קריאה וספרי לימוד, לקראת פתיחת שנת הלימודים החדשה.

סניף אום אלפחם, אשר שב לפעילות לאחר תקופה של קיפאון בחיים הארגוניים, קיים במהלך החודש מפגשים ציבוריים בנושאים פוליטיים וחברתיים, ובראשם המאבק בתופעת האלימות ובגידול כמות הנשק בחברה הערבית. לראשונה מזה עשרים שנה קיים הסניף מחנה קיץ מקומי לילדי העיר.

בעראבה קיים סניף בנק"י סדרת פעולות שנפתחה בסמינר מעמדי בהשתתפות נציגים מוועדי עובדים תחת הכותרת "יום העובד". ליאנא ח'ורי, לשעבר מזכירת הסניף, אמרה שהאתגר הבולט ביותר עבור סניף עראבה היה העמידה בהנחיות למאבק בנגיף הקורונה.

ילדים בפעילות הקיץ של בנק"י (צילום: בנק"י)

 

למרות הקושי, הצליח הסניף לקיים מחנה קיץ מקומי בהשתתפות מאות ילדים ובני נוער, שחלקם הצטרפו לאחר מכן לקבוצות "בני עמל" ו"א-טליעה". המחנה פעל לחיזוק הזהות הלאומית, הפוליטית והרעיונית של המשתתפים.

סניף ג'דידה מכר קיים מחנה קיץ מקומי בפעם השלושים, תחת הכותרת "גורי טנטור". סניף בנק"י באעבלין ארגן את מחנה הקיץ המקומי החמישי, "מחנה גווארה", אשר נמשך שמונה ימים. בסניף יפיע נערך מחנה הקיץ "הכוכב האדום" הרביעי במספר. מחנה זה מתייחד בתוכניתו הדמוקרטית והשיתופית. בטייבה הפעילה בנק"י מחנה קיץ מקומי לראשונה מזה 25 שנה. המחנה נקרא על שם חברת הסניף תיג'אן חאג' יחיא, שנהרגה לפני כמה חודשים בתאונת דרכים.

בסכנין ארגן הסניף מחנה קיץ מצומצם לילדי בית הספר היסודי, לאחר שקיבל החלטה אמיצה לבטל את מחנה הקיץ הכללי בשל התפשטות הקורונה בעיר ומתוך שמירה על בריאות הילדים ומשפחותיהם. כמו כן יזם הסניף מבצע לאיסוף תרומות לספרי לימוד, על מנת להקל את העול הכלכלי המוטל על משפחות בשל הוצאות המחיה ערב פתיחת שנת הלימודים, במיוחד נוכח ממדי העוני והאבטלה כתוצאה ממשבר הקורונה.

סניפי תל אביב וירושלים של בנק"י ערכו סיור לימודי משותף בנושא הכיבוש בדרום הר חברון, בשיתוף עם ארגון "שוברים שתיקה" וארגון "מסרבות", בו חברים בני ובנות נוער המסרבים להתגייס לצבא. כמו כן חילקו שני הסניפים כרוזים הקוראים להצטרף לבנק"י במקומות בהם מבלים בני נוער. סניף תל אביב ארגן דיון פתוח לנוער בנושאים מוניציפליים בהשתתפות ראשי הסניף.

סניף בנק"י בירושלים לקח חלק במאבק נגד הפרטת שירותי הניקיון בעירייה, ופעל לגייס בני נוער למאבק נגד הכיבוש בשיח' ג'ראח ובסילוואן. כמו כן נפגש הסניף עם פרופ' הלל כהן לשיחה על השפעת הצבא, הכיבוש והמנגנונים החשאיים על מערכת החינוך.

 

חברי בנק"י בסניף עין מאהל קיימו סיור לימודי ברמאללה כדי ללמוד מקרוב על מצבם של הפלסטינים החיים תחת כיבוש. בטמרה ארגן הסניף קורס ניהול פולמוס ("דיבייט") לילדים, אשר שם דגש בנושאים חברתיים ופוליטיים. בכפר יאסיף פתחה בנק"י בקמפיין בשיתוף פעולה עם העמותה "נשים נגד אלימות" לשינוי ההשקפה החברתית בנוגע לתפקידם של צעירים, גברים ונשים. בשפרעם, חידש סניף בנק"י את פעילותו. בנצרת יזם הסניף ימי התנדבות שכללו פעולות שיפוץ וניקיון ברחבי העיר. נוסף על כך יזם הסניף פרויקט ציורי קיר הנושאים מסרים פוליטיים ולאומיים, וארגן מחנה קיץ בכפר אקרית שתושביו גורשו ב-1948.

ברמה הארצית, סניפי בנק"י השתתפו בהפגנה השבועית נגד הכיבוש בשכונת שיח' ג'ראח, וערכו ביקור סולידריות בשכונת סילוואן בירושלים.

חוסיין מוסא, מזכיר מחוז עכו בבנק"י, אמר שההכנות לוועידת המחוז לא הפריעו לסניפים לקיים פעילות נמרצת במהלך הקיץ. לדבריו, הפעילות הענפה היא תוצאה של עבודה ארוכת שנים להקמת סניפים חדשים ולהפעלת הסניפים הקיימים.

שאדי נסאר, מזכ"ל בנק"י, ציין כי התנועה התמודדה לאורך תקופה זו עם שני אתגרים עיקריים: הראשון הוא התפשטות הגל הרביעי של מגפת הקורונה בארץ, אשר מחייב היענות מלאה להנחיות הבריאות; והשני הוא הקושי למשוך את הדור הצעיר לקחת חלק בפעילות פוליטית. לדבריו, מגפת הקורונה אילצה את התנועה לוותר על מחנות הקיץ הארציים הגדולים שהיא מקיימת מדי שנה, ולחפש רעיונות יצירתיים לפעילות מקומית. מחנות הקיץ המקומיים סייעו להתגבר על שני המכשולים גם יחד, והביאו לגל הצטרפות לקבוצות בני עמל וא-טליעה.

נסאר הדגיש את חשיבותו הלאומית והחברתית של פרויקט החלפת הספרים המשומשים שיזמו סניפים רבים בבנק"י. לדבריו, פרויקט זה מסייע להקל את העול המוטל על כתפי ההורים ערב פתיחת שנת הלימודים. עול זה כבד במיוחד השנה נוכח עליית האבטלה, במיוחד בקרב הציבור הערבי, ומשום שחצי מהילדים הערבים חיים תחת קו העוני.

עוד אמר נסאר כי בימים הראשונים של שנת הלימודים החדשה תחלק בנק"י כרוזים כדי להפיץ את השקפותיה של התנועה בקרב הנוער והתלמידים. בראש הכרוזים תתנוסס האמירה של החבר המנוח מוחמד נפאע: "הם רואים בנו זרים במולדתנו, ועל כך ניטשת המערכה".

הידיעה תורגמה מהעיתון "אל-אתיחאד"