קו לעובד: פסק דין מעודד נגד חברת ניקיון

עובדת שעבדה בניקיון ב"חברת הראשון בניקיון" במשרדי "אנשים ומחשבים" שנתיים וחצי תבעה וזכתה בפיצויי שכר עבודה מולן, שכר חודש אחרון, פיצויי פיטורים, דמי הודעה מוקדמת ,הפרשי שכר, דמי הבראה, פדיון חופשה, הפרשה לקופת גמל ופיצויי בגין פיטורים שלא כדין. על כך מוסר עו"ד ח'אלד דוח'י מהעמותה להגנת זכויות העובדים "קו לעובד".

לפני מספר שנים נחתם הסכם בין חברת "אנשים ומחשבים" לבין הנתבעת, "חברת הראשון בניקיון בע"מ" לפיו חברת "אנשים ומחשבים" תעביר תשלום בסך 500 שקל עבור העלאת שכרה של העובדת, הסכם לטובת צד שלישי. זמן מה "הראשון בניקיון" כיבדה את ההסכם. לאחר מכן החלה לשלם לעובדת רק 300  שקל במקום ה-500 שקל. בעקבות התביעה שהגישה העובדת קבע בית הדין, לאחר ששמע את העדויות של הצדדים ובדק את ההסכם ותלושי השכר, חייב את הנתבעת לשלם לעובדת את ההפרש בסך 4,941 שקל. 

ועוד: העובדת תובעת פנתה מדי פעם למזמין השירות חברת "אנשים ומחשבים" בתלונות או בבקשות נגד "הראשון בניקיון" ותמיד זכתה לאוזן קשבת ולעזרה מול הנתבעת. התנהגות זו של התובעת הפריעה לנתבעת ובתגובה שלחו לתובעת מכתב אזהרה ובה דרישה חד-משמעית להפסיק לפנות לגורמים אחרים כי דבר זה גורם להם נזק רב ואי נעימות מול מזמין השירות. 

בקיץ 2005 ביקשה העובדת בכתב לצאת לחופשה שנתית על מנת לנסוע לחו"ל להשתתף בחתונה של קרוב משפחה והנתבעת דחתה את בקשתה. בחודש אפריל 2006 ובהתראה של יותר מארבעה חודשים ביקשה שוב התובעת בכתב מהנתבעת כי יאשרו לה חופשה שנתית כדי לבקר את אמה בחו"ל. הנתבעת שוב דחתה את בקשתה של התובעת ולא אישרה לה את החופשה על אף שמזמין השירות, אם כי חברת "אנשים ומחשבים" הסכימה ליציאתה של התובעת לחופשה ואף הציעה פתרונות אלטרנטיביים. בתשובת לבקשות העובדת, חברת הראשון בניקיון הדוחה את הבקשה ניתנה בע"פ ובכתב: "במידה ותצאי לחופשה הינך עושה זאת על דעת עצמך ואנו נראה בך כמי שהתפטרה מחברתנו". 

העובדת הייתה חייבת לנסוע וכך עשתה. כשהתייצבה לאחר שובה במשרדי המזמין חברת אנשים ומחשבים, ביום 16.8.06 נודע לה כי עבודתה הופסקה. משכורתה האחרונה לא שולמה בעילה של קיזוז בשל התפטרות ללא הודעה מוקדמת. 

בית הדין קבע כי יש לראות בנסיבות המקרה כפיטורים ולא ייחס כל משמעות לאמירות במכתב הנתבעת לפיהן הנתבעת תראה בתובעת כמי שהתפטרה. פסק הדין קובע כי יש לשלם לתובעת פיצויי פיטורים בסך 8,460 שקל בתוספת 4,000 שקל עבור פיצויי הלנת פיצויי פיטורים. כמו- כן פסק 3,380 שקל עבור אי מתן הודעה מוקדמת לפיטורים וחייב את הנתבעת לשלם לתובעת את שכר חודש יולי בסך 3,584 שקל בצירוף פיצויי הלנת שכר בסך 2,000 שקל.

בנוסף פסק לתובעת 868 שקל עבור דמי הבראה ועוד 3654 שקל עבור פדיון חופשה שנתית על אף שהנתבעת צודקת בטענתה כי שילמה לתובעת תשלומים שונים בגין פדיון חופשה שנתית במהלך עבודתה – זאת מבלי שהתובעת נטלה חופשה בפועל ואין לפטור את הנתבעת מחובתה לשלם לתובעת תשלום נוסף בגין פדיון חופשה .

לאור כל הנימוקים והנסיבות בית הדין פסק לתובעת סך של 3,584 שקל (שכר חודש אחד) בגין פיצוי בגין פיטורים שלא כדין כי ראה בהתנהגות המעסיק למנוע מהעובד לממש את זכויותיו (מכוח משפט העבודה המגן) כפיטורים שלא כדין. עוד נפסק תשלומים עבור הפרשי הפנסיה בסך 6000 שקל .

פסק הדין מעודד את העובדים לדרוש ולעמוד על זכויותיהם ואף לשתף את מזמין השירות בהפרות המעסיק עצמו. לדברי עו"ד דוח'י "במקרה הזה העובדת ידעה מה עליה לעשות ופנתה למעסיק בכתב בכל פנייה. יחסי עבודה הם יחסי אימון ונבנים על עקרון תום הלב ולכן בדרך כלל עובדים לא פונים למעסיקיהם בכתב . איני יודע מה בית הדין היה פוסק בתביעה זו אם לא היו כל האסמכתאות וההתכתבויות".