קו לעובד: פליטי אוקראינה במעגל העוני בישראל

    מיליוני פליטים נמלטו מאוקראינה מאז החלה רוסיה במתקפה. אלפי נשים, קטינים, הורים יחידנים, סטודנטים, חולים וקשישים מתוכם עשו את דרכם לישראל. אך למרות זכאותם להגנה קבוצתית, לא הונפק עבורם כל מסמך המעיד על זכויותיהם. באשרות התייר שלהם נכתב כי אסור להם לעבוד. רבים מהפליטים חיים בישראל בעוני.

    פניות רבות נשלחו למשרד הפנים בנוגע לצורך הבהול של הפליטים להתפרנס. כתוצאה מכך, החליטה המדינה לנקוט מדיניות אי-אכיפה לגבי העסקת בעלי דרכון אוקראיני השוהים בישראל כדין, אך זו ניתנת להארכה למשך חודש בודד. חוסר הוודאות המתמשכת בנושא זה נלווה לגזירת הנוהל הגיאוגרפי, שנועד למנוע מהפליטים לעבוד בשורה ארוכה של ערים בישראל. כיוון שרבים מהפליטים מתארחים בבתיהם של חברים ושל קרובי משפחה, המתקשים ממילא לקיימם, הם זקוקים לעבודה כאוויר לנשימה.

    "המדינה עורמת אינספור קשיים על תעסוקת הפליטים שאיבדו הכל. בכך היא חושפת אותם לניצול ולסכנות. המדינה מקשה על הפליטים ודוחקת אותם לשולי שוק העבודה. גם מעסיקים שגילו כי ניתן להעסיק אזרחי אוקראינה באופן חוקי לא ממהרים לעשות כן נוכח פרק הזמן הקצר, העומד על חודש, בו הדבר אפשרי", מסרה העמותה קו לעובד.

    הארגונים קו לעובד; היאס ישראל; המוקד לפליטים ומהגרים; א.ס.ף. ארגון סיוע לפליטים; ורופאים לזכויות אדם שיגרו פניה למשרד הפנים וליועצת המשפטית לממשלה בדרישה להעניק לפליטים האוקראינים רישיונות עבודה דחופים.

    לדברי הארגונים, "כיוון שאנשים הנמלטים ממלחמה אינם מגיעים עם עודף משאבים, וכיוון שהמדינה מסרבת להעניק להם סיוע ממשי, חיוני לבטל את תקופת ההמתנה בת 90 הימים, המוטלת עליהם לפני שהם רשאים לעבוד".

    עוד הדגישו הארגונים: "יש לבטל כמו כן את מגבלת תאריך הכניסה לישראל ולאפשר את העסקתם של כלל אזרחי אוקראינה, החוסים תחת מדיניות ההגנה, ללא מגבלות". "הקביעה כי פליטים שהגיעו לאחר חודש ספטמבר אשתקד מנועים מלעשות זאת היא שרירותית וחסרת היגיון וחמלה", הדגישו.

לעיון בפניה: כאן.