קו לעובד: מי שומר על בריאות עובדי החקלאות התאילנדים – אף אחד

"מי ישמור בעת מגפת הקורונה על בריאות עובדי החקלאות, מהגרי העבודה מתאילנד?". זו השאלה שהפנו אנשי קו לעובד במכתב לרשויות בדרישה להבטיח את תנאי העובדים ובריאותם בימי המשבר.

במדינת ישראל מועסקים כ-23 אלף מהגרי עבודה מתאילנד, שממשיכים לעבוד במלוא המרץ, גם בימי המגפה. "הם נדרשים כל כך, עד כי מכל עבר אנו מדווחים על החוסר בעובדי חקלאות, עקב המחסור הנוכחי בעובדים פלסטינים, והעובדה כי לא נכנסים עובדים חדשים מתאילנד לישראל", נמסר.

פעילת קו לעובד בשיחה עם עובדי חקלאות מתאילנד על זכויותיהם (צילום: קו לעובד)

ניתן היה לחשוב שמחסור זה יחדד לנו את חשיבותם של העובדים, יעלה את קרנם. אבל בפועל, אנו חוששים שזה אינו המצב. מסקר של קו לעובד בעמוד המיועד לעובדי החקלאות עולה שככל שהתקנות חייבו את המעסיק לבדוק את החום של העובד, הדבר לא התממש. 97% מתוך מאות העונים על הסקר ענו שאיש לא מדד להם חום. בין המסרים שכתבו העובדים נאמר: "קודם אמרו למעסיקים לבדוק חום, כשראו שאף מעסיק לא עושה את זה, אז אמרו שהעובדים יבדקו". כמובן שבדיקה זו, לא יכולה להתרחש, עקב מחסור בציוד. עובד אחר כתב: "ההנחיות האלו הן סתם. בכל מקרה המעסיק שלי לא שומר על החוקים". "נקודה זו מצטרפת למצבם הכללי של העובדים, אשר לצערנו נכון בכל ימות השנה: נגישותם לשירותי בריאות נמוכה, הם מתגוררים בצפיפות רבה ותנאים שללא ספק לא יאפשרו בידוד אם יידרש, ומעודדים הדבקה לא רצויה", נמסר מקו לעובד. אחד העובדים כתב: "למעסיק שלי לא אכפת ממני, רק מהעבודה. גם כשאני חולה אני צריך לעבוד, ואני לא רואה רופא".

במכתב שנשלח אל רשות האוכלוסין וההגירה ואל אגף הלשכות והתאגידים, דרש קו לעובד: הבטחת מגורים הולמים לעובדים, לרבות עובדים המחוייבים להימצא בבידוד; הנגשת מידע לעובדים על מצב החירום; מתן כלים בידי העובדים לממש את זכויותיהם בעת חולי, לרבות העמדת מתורגמן לצורך כך; ולהקפיד על מתן ימי מחלה לעובדים והימנעות מהעמדתם בסיכון.