קומוניסטים בארה"ב קוראים למחות נגד פסיקת ביהמ"ש העליון שביטלה את הזכות לבצע הפלות

בית המשפט העליון בארה"ב ביטל אתמול (שישי) את פסיקת "רו נגד ווייד" משנת 1973, שהעניקה מעמד חוקי להפלות. משמעות ההחלטה היא שמדינות ארה"ב השונות יהיו חופשיות לאסור על ביצוע הפלות או להגביל אותן לפי ראות עיניהן, כך מסר אמש העיתון האמריקאי הקומוניסטי המקוון "פיפלס וורלד".

"הגוף שלי – שייך לי", פעילות באיגודים המקצועיים מפגינות בוושינגטון בחודש שעבר (צילום: פיפלס וורלד)

פסיקת השופטים השמרנים צפויה להעמיק את הפילוג בחברה האמריקאית, והופכת על פיו תקדים משפטי של עשרות שנים, שנקבע בפסיקת הדגל מ-1973 ובהמשך בפסיקת "המרכזים לתכנון המשפחה נגד קייסי" מ-1992. השופטים קבעו כי החוקה לא מעניקה את הזכות להפיל וכי יש לבטל את שתי הפסיקות. בית המשפט קבע כי "הסמכות להסדיר את נושא ההפלות צריכה להיקבע על ידי העם ונבחרי הציבור".

עוד מסר "פיפלס וורלד" שאמש החלו המחאות ברחבי ארה"ב והיום ומחר צפויות הפגנות המוניות בעשרות ערים גדולות ברחבי ארה"ב. כמו כן, המפלגה הקומוניסטית פרסמה הודעה לפיה צריך להרחיב את הקואליציה שהוקמה נגד הפסיקה ובמסגרתה ארגוני נשים, תנועות שמאל ואיגודים מקצועיים. לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "ההחלטה השוביניסטית של בית המשפט העליון האמריקאי למנוע מנשים את זכותן על גופן היא סימן אזהרה גם בשבילנו: זה מה שהימין המשיחי והריאקציונרי מתכנן לעשות גם פה. השתלטות הימין על בתי המשפט יכולה להסתיים בהתערבות גסה של המדינה בחיים הכי פרטיים ואינטימיים של האזרחים, ובעיקר של האזרחיות".

ההחלטה שהייתה צפויה מעניקה למדינות בודדות את הסמכות לקבוע חוקי הפלות משלהן, לאחר שבמשך כמעט חצי מאה אפשרה הפסיקה ההיסטורית של רו נגד ווייד הפלות במהלך השליש הראשון של ההיריון. כמעט מחצית מהמדינות צפויות להוציא מחוץ לחוק הפלות או להגביל אותן באופן חמור כתוצאה מההחלטה. מדינות אחרות מתכננות לשמור על כללים ליברליים יותר המסדירים את הפסקת ההיריון.

בחודש שעבר הודלפה הפסיקה לאתר "פוליטיקו" וחשפה כי התגבש רוב שמרני לביטול זכותן לנשים להחליט כיצד לנהוג במקרה של הריון לא רצוי. שלל סקרים שנערכו בחודש האחרונים הבהירו כי רוב מוחץ של אמריקאים מעוניין לשמר את זכות ההפלות ומעוניין בהגברת הפיקוח על הנשק. פרסום המסמך בן 98 העמודים, שגרם להפגנות נשים המוניות, הוא חסר תקדים בהיסטוריה המודרנית של בית המשפט העליון האמריקאי, שכן מעולם לא הודלפה בעת הנוכחית כזו טיוטה של דעת השופטים בטרם פורסמה ההחלטה הרשמית של בית המשפט.

 

ההודעה שפרסמה המפלגה הקומוניסטית של ארה"ב בעקבות פסיקת בית המשפט העליון (באנגלית):

Abortion rights: Today we mourn, tomorrow we organize!