צרות נוספות לארה"ב באמריקה הלטינית: מועמד השמאל בסיבוב השני לנשיאות קולומביה

איש השמאל ומועמד "הברית ההיסטורית" גוסטבו פטרו נבחר השבוע (29.5) להתמודד בסבב הבחירות השני לנשיאות קולומביה. מולו יתמודד בעל ההון רודולפו הרננדס, המכונה "טראמפ הקולומביאני". פטרו זכה ב-40% מהקולות בסבב הראשון, ואילו הרננדס ב-28%. סבב ההצבעה השני יתקיים ב-19 ביוני. ב"ברית ההיסטורית" של פטרו חברות 18 מפלגות ותנועות שמאל, בהן המפלגה הקומוניסטית, מפלגת העובדים, רשימת "כוח אזרחי", "האיחוד הפטריוטי" וכן התארגנויות פוליטיות שונות של העמים הילידים.

ציור קיר בעיר מדיין שבקולומביה: פטרו וסגניתו מרקס (צילום: טלסור)

הרננדס בן ה-77, מועמד הימין וראש עיריית בוקארמנגה לשעבר, הבטיח להילחם בשחיתות. זאת, שעה שהוא ובנו נחקרים בגין עבירות שביצע האב בזמן כהונתו כראש עיר. בסיבוב השני צפוי הרננדס לקבל את תמיכתו של המועמד השלישי, פדריקו גוטיירס – נציג הימין שבשלטון, שזכה ב-24% מהקולות. הרננדס ידוע בשל עמדותיו הניאו-ליברליות והאנטי-פמיניסטיות: "מקומה של האישה איננו בממשלה. עדיף שהיא תשב בבית", הכריז במהלך מערכת הבחירות.

פטרו נולד ב-1960 במחוז קורדובה שבצפון קולומביה להורים חקלאים. כשמלאו לו 17 שנים, הצטרף לתנועת הגרילה "אמ-19" והוענק לו הכינוי המחתרתי "אאורליאנו" –  על שם גיבור הרומן "מאה שנים של בדידות" מאת גבריאל גרסיה מארקס. ב-1985 נעצר פטרו בשל אחזקת נשק לא חוקי, ושהה בכלא במשך 16 חודשים. לאחר שחרורו, סיים תואר ראשון ושני בלימודי כלכלה בקולומביה, ולאחר מכן השלים דוקטורט בכלכלה בספרד.

בין השנים 1991–1994 כיהן פטרו כנציג מחוז קונדינמרקה בבית הנבחרים של קולומביה. איומים על חייו אילצו אותו לעזוב את ארצו ולהגר לבלגיה. ב-1996 שב לקולומביה, והתמודד ללא הצלחה על ראשות עיריית בוגוטה. ב-1998 נבחר שוב לפרלמנט, כנציג בוגוטה. הוא נבחר לכהונה נוספת ב-2002 וכיהן בתפקיד עד 2006.

 

הפרלמנטר המצטיין ולוחמת הסביבה

בכהונתו בלט פטרו כאחד ממבקריו החריפים ביותר של נשיא קולומביה ואיש הימין הקיצוני אלווארו אוריבה. הוא חשף פרשת שחיתות והפרת זכויות אדם רחבת ממדים שהובילה להרשעתם של פוליטיקאים ימניים רבים. ב-2010 התפטר מתפקידו והתמודד בבחירות לנשיאות קולומביה, בהן הגיע למקום הרביעי עם 9% מהקולות. בין השנים 2015-2012 כיהן פטרו כראש עיריית בוגוטה. ב-2014 הודח באופן זמני מתפקידו עקב האשמות שתלו בו את האחריות למשבר אשפה בעיר ולסיכון בריאות הציבור. אולם לאחר 35 ימים בלבד קבע בית המשפט העליון כי יש להחזירו לתפקיד.

בבחירות לנשיאות ב-2018 עמד פטרו בראש קואליציית מפלגות השמאל. בסיבוב הראשון של הבחירות זכה ב-25% מקולות המצביעים, בעוד שמועמד קואליציית הימין, איוואן דוקה, זכה ב-39%. בסיבוב השני הפסיד לדוקה לאחר שזכה ב-42% מהקולות.

המועמדת לסגנית הנשיא, פרנסיה מרקס, היא פעילת הקהילה האפרו-קולומביאנית. מרקס נולדה למשפחת כורים, ומגיל 13 התגייסה למערכה למען זכויות השחורים והילידים. במהלך השנים הצטיינה במאבקים למען הסביבה וסיימה תואר במשפטים. מרקס היא אחת מהפעילות הפמיניסטיות הבולטות בקולומביה.

 

הסיעה הגדולה בפרלמנט

בחודש מארס האחרון ולראשונה בתולדות קולומביה, נרשם ניצחון לגוש השמאל בבחירות לפרלמנט. ה"ברית ההיסטורית" של מפלגות השמאל זכתה ב-25 חברי פרלמנט והייתה לסיעה הגדולה ביותר. בסנאט, הגיעה ה"ברית ההיסטורית" למקום השני עם 17 חברים. מפלגת "קומונס" שהקימו כמה ממנהיגי ארגון הגרילה "הכוחות המזוינים המהפכניים של קולומביה", נחלה כישלון חרוץ וזכתה בפחות מ-1% מהקולות.

הניצחון האפשרי של השמאל בבחירות בקולומביה מדיר שינה מעיני ההנהגה האמריקאית. זאת, על רקע ניצחונות נוספים של השמאל באמריקה הלטינית: בצ'ילה – מועמד השמאל גבריאל בוריץ' זכה בנשיאות; ובברזיל – חוזים הסקרים את נצחונו המוחץ של מועמד השמאל "לולה" דה סילבה. ממשל ביידן מנסה לייצב את אחיזת ארה"ב באמריקה הלטינית, אך נתקל בקשיים. זאת, חרף הסרת כמה סנקציות כלכליות על קובה וחרף מו"מ מול ממשלת מדורו בוונצואלה.

הנשיא ביידן נערך למפגש פסגה בהשתתפות מדינות יבשת אמריקה, שיתקיים בחודש יוני הקרוב בסן פרנסיסקו. הוא כבר הודיע כי לא הזמין אליו את נשיאי קובה, ונצואלה וניקרגואה. בעקבות ההכרזה, הודיעו נשיאי מקסיקו, ארגנטינה, בוליביה ומדינות הקריביים שאין בכוונתם להגיע לפסגה מבלי שישתתפו בה כל מדינות היבשת – ללא יוצא מהכלל. בתנאים אלה צפוי  ביטול של מפגש הפסגה, שמשמעותו –  כישלון נוסף למדיניות ארה"ב באמריקה הלטינית.

יוסי אבו