צעירים המתכוונים לסרב מובילים את ההתארגנות נגד הסיפוח והכיבוש

במאבק המחודש נגד הכיבוש שהתעורר בתגובה ליוזמת הסיפוח של ממשלת הימין בולט קול חדש, צעיר, ובלתי מתפשר. זה קולה של קבוצת צעירים וצעירות המכנה את עצמה ״נוער נגד הסיפוח״.

קבוצה זו צמחה מתוך חותמי ״מכתב השמיניסטיות 2020״ שהתארגנה במסגרת ארגון ״מסרבות״. בחודשים האחרונים נפגשה קבוצת מכתב השמיניסטיות בכל יום שישי אחרי הצהריים כדי ללמוד יחד על איחוד מאבקים, על סירוב מצפוני ועל הכיבוש. בין היתר נפגשו הצעירות עם מור גלבוע (לשעבר מנכ״ל מגמה ירוקה) שהסביר להן על אודות הקשר בין משבר האקלים לבין הכיבוש; השתתפו בסדנת פמיניזם וסירוב בהנחיית הסרבניות עתליה בן אבא ויסמין ערן ורדי; קראו עדויות של שוברים שתיקה ונפגשו עם נציגת הארגון טל שגיא; וצפו בסרט ״עדות״ של שלומי אלקבץ. כשנתניהו הכריז במאי שמועד החלת הסיפוח הוא 1 ביולי, החליטה הקבוצה כי הגיעה העת להשהות את תהליך הלמידה המשותפת ולפתוח במחאה ממשית.

אף על פי שהקבוצה מורכבת רובה ככולה מבני ומבנות נוער המתכוונות לסרב להתגייס לצה״ל, התגבשה בקרבה החלטה אסטרטגית לכתוב מכתב נגד הסיפוח איתו יוכלו להזדהות גם בני נוער אשר מתכוונים להתגייס לצבא. ״בשנה הקרובה יתגייסו רבים מבנות ובני המחזור שלנו לצבא״ – הם כתבו, והוסיפו: "מאיתנו יידרש להוציא לפועל ולקיים את מדיניות הסיפוח המתגבשת, המאיימת לפגוע בצורה אנושה באוכלוסייה הפלסטינית ובחזון השלום. מסיבה זו אנו, בני הנוער, פונים אל כלל הציבור הישראלי ואל מקבלי ההחלטות בקריאה חדמשמעית: את הסיפוח יש לעצור בהקדם האפשרי".

כך, קיוו חברי הקבוצה, תוכל החתימה על המכתב להיות תחילת תהליך של פוליטיזציה עבור בני נוער ממעגלים רחבים יותר, שלא בהכרח נחשפו למאבק נגד הכיבוש. תקווה זו בהחלט התממשה: על המכתב חתמו קרוב ל-450 בני ובנות נוער מכל הארץ, מאילת ועד קריית שמונה. עבור רבים מהם היה זה הניסיון הראשון באקטיביזם נגד הכיבוש. בנוסף, תורגם המכתב לערבית והופץ בסניפי ברית הנוער הקומוניסטי (בנק״י) ברחבי הארץ, וגרף תמיכה מבני נוער פלסטיניים משני עברי הקו הירוק. ההזדהות הרחבה עם המכתב היא עדות לכך שהנוער הישראלי כלל אינו אדיש לנעשה בשטחים, ושחלקים ממנו מתנגדים בריש גלי למדיניות הגזענית והקולוניאליסטית של ממשלת נתניהו.

״אין לנו ספק״ כתבו, ״[שהסיפוח] יביא לחידוש העימותים האלימים באזורנו, שקורבנותיהם יהיו פלסטינים וישראלים כאחד. פירושו הוא העמקת הסכסוך, שימור מעגל הדמים והמוות וביסוס הכיבוש, האלימות והגזענות. המאבק נגד הסיפוח הוא המאבק על עתיד שתי המדינות ועל אופי מדינת ישראל. זהו רגע האמת האם אנחנו רוצים לחרות על דגלנו את האלימות או את השלום? את הדיכוי או את התקווה?".

המכתב נשלח לכל חברי הכנסת, ובפנייה אישית גם לראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ. לאחר שלא נתקבל ממנו שום מענה, יצאה הקבוצה להפגין מול ביתו בראש העין ב25.6. להפגנה הגיע גם חבר הכנסת עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת), אשר חיזק את הצעירים והצעירות במאבקם. במהלך ההפגנה קראו המפגינים לעבר ביתו של גנץ: ״שר הביטחון גנץ, אנחנו עומדים עכשיו מול ביתך בגלל שלך הכוח לעצור את האסון הזהלפני שלושה ימים אמרת שלסיפוח לא תהיה השפעה על חיי הפלסטינים והישראלים בפועל. לא יאמן שמשפט כל כך מופרך ומנותק יוצא מהפה של האיש שאחראי על ביטחוננו. מלך ירדן, שאיים בביטול הסכם השלום – חולק עליך. הרשות הפלסטינית, שהודיעה על הפסקת התיאום הביטחוני – חולקת עליך. האיחוד האירופי, שמאיים בסנקציות – חולק עליך. עשרות אלפי הפלסטינים שצפויים לאבד באופן אוטומטי חלקות אדמה ששייכות להם, אותם פלסטינים שמעמדם החוקי לאחר הסיפוח לא ברור – חולקים עליך. אנחנו, בני הנוער, שעשרות שנים מהווים את בשר התותחים במלחמות הסרק שלכם, חולקים עליך.״

נוסף לפעילות השטח של הקבוצה, יזמו הצעירות קמפיין ניומדיה אפקטיבי. בעמוד האינסטגרם של "נוער נגד הסיפוח" התפתחו דיונים וויכוחים רבים לגבי משמעות הסיפוח והכיבוש. אקטיביזם של נוער שמאלי בפלטפורמה כזו, אשר מזוהה מאד עם צעירים, הוא צורה חדשנית של פעילות פוליטית. הפעילות שמחו לראות כי הדיונים המשמעותיים שעוררו הפוסטים שלהן גברו על תגובות הנאצה. פעילות הקבוצה באינסטגרם תרמה רבות לנראות המאבק בסיפוח ובכיבוש בקרב צעירים וצעירות, ורתמה לשורות המאבק צעירות נוספות.

פעילי "נוער נגד הסיפוח" דנים בימים אלה לגבי המשך הדרך. אולם כסיכום ביניים, רשאית כבר קבוצת הסרבניות לעתיד להתגאות בהובלת מאבק נוער נגד הסיפוח ונגד הכיבוש בהיקף שלא היה כמותו בשנים האחרונות. גנץ סירב אמנם להתייחס לפנייתן, אבל ברור שזו לא תהיה הפעם האחרונה שהוא ישמע מ"נוער נגד הסיפוח".

עקבו אחר הקבוצה בפייסבוק תחת השם ״נוער נגד הסיפוח״, ובאינסטגרם “youth.letter2020”.

עדן לומרמן

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב