צעדו במרכז קייב: קומוניסטים באוקראינה דורשים לאסור את פעילותם של הניאו-נאצים

הקומוניסטים שבו בסוף השבוע ודרשו לאסור את פעילותם של הניאו-נאצים באוקראינה וקראו לנשיא ולדימיר זלנסקי לנקוט צעדים מעשיים. בבירה קייב נערכה ביום רביעי האחרון צעדה של ניאו-נאצים ולאומנים אוקראינים לציון היווסדה דיוויזיית האס.אס. 'גליציה'. יחידות הוואפן אס.אס. היו מעורבות בפשעים, מהנוראיים שהתרחשו במהלך מלחמת העולם השנייה נגד האוכלוסייה המקומית בשטחים הכבושים בידי גרמניה הנאצית, נגד יהודים והלוחמים בפשיזם.

כרזה שתלו ניאו-נאצים על גשר במרכז קייב ובה דמויות של אוקראינים ששירתו דיוויזיית האס.אס 'גליציה' (צילום: פיפלס וורלד)

 

ביום רביעי בערב נפגשו תומכי הרייך השלישי במרכז קייב בכיכר ארסנלנאיה, והלכו כחצי שעה, עד לכיכר העצמאות במרכז בעיר. בסוף התהלוכה תלו הניאו-נאצים כרזה על גשר, ​​ובה דמויות של אוקראינים ששירתו דיוויזיית האס.אס 'גליציה'. יצוין שהמצעד נערך ברישיון והמשטרה שאף חסמה רחובות רבים כדי להקל על המעבר.

האירוע גרם לתרעומת קשה ושגרירת גרמניה האוקרינה, אנקה פלדהוזן, אף פרסמה הודעת גינוי בה היא דרשה מהלאומנים האוקראינים שלא להתייחד עם זכרם של פושעי מלחמה נאצים. "יחידות הוואפן אס אס השתתפו בפשעי המלחמה הקשים ביותר ובשואה במהלך מלחמת העולם השנייה", כתבה. דיוויזיית "גליציה" הוקמה ב-1942 "כדי להילחם בבולשביקים וביהודים" בידי שלטונות הכיבוש הנאצים באוקראינה בעקבות ניצחונות הצבא האדום בשדה הקרב. זאת, על מנת לתגבר את הצבא הגרמני. חייליה לקחו חלק בקרבות נגד פרטיזנים במספר מדינות במזרח אירופה ובהשמדת היהודים.

יצוין שרוב גדול של מדינות הצביעו אשתקד באו"ם בעד החלטה למאבק בקידום האידיאולוגיה הנאצית, כשאוקראינה היא אחת משתי המדינות שהצביעו נגד הצעד. כמו כן, בשנת 2019 נתפס ראש ממשלת המדינה לשעבר, אלכסיי גונצ'רוק, כשהוא משתתף בקונצרט של להקה ניאו-נאצית בולטת.