צו נגד שלמה ביטוח: יש להפסיק פגיעה בהתארגנות העובדים

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הוציא אמש (חמישי) צו האוסר על שלמה חברה לביטוח לנקוט בכל פעולה שעלולה לפגוע בחופש ההתארגנות של העובדים. בכך נעתר בית המשפט לבקשה דחופה שהגישה ההסתדרות נגד החברה, שבה נטען כי החברה נוקטת בפעולות חמורות בימים האחרונים נגד העובדים המאוגדים במסגרתה.

הפגנת עובדי שלמה ביטוח (צילום: ועד עובדים)

יצוין שהעובדים התאגדו בשנת 2016 בהסתדרות, אולם ההנהלה סירבה להכיר בהתארגנות. ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בזמנו והעובדים נקטו בצעדים ארגוניים, כולל הפגנות. ההסתדרות תבעה בזמנו את החברה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, שהורה באוגוסט 2016 להכיר בהסתדרות כארגון יציג, להתחיל במו"מ להסכם קיבוצי ראשון ולשלם קנס של חצי מיליון שקל. בשנת 2018 נחתם הסכם קיבוצי לעובדים, שתוקפו עומד לפוג. כעת, כך טוענים בארגון העובדים, שוב נוקטת החברה בפעולות שמתערבות בהתארגנות העובדים, ודורשת מהם לבטל את חברותם בהסתדרות הכללית לטובת הצטרפות להסתדרות הלאומית. זאת מאחר כי ההסתדרות הלאומית מצדדת במעסיקים ויקל על ההנהלה להתערב בנעשה בוועד.

בקשת ההסתדרות כוללת גם עדויות של עובדים החוששים מפיטורים, בהם "חתמו מלא כי איימו עליהם שהפרנסה שלהם בסכנה", "את מודעת שמאיימים על עובדים שיפטרו אותם אם לא יחתמו?"; "יש מישהי שהולכת לחתום בגלל שיטת ההפחדה.  לא אמרו שיפטרו אבל ההבנה היא שאם לא תחתום יגרמו לה לרצות ללכת במילים יפות", וכן "אנשים מתים מפחד". עוד נטען בבקשה, כי ההסתדרות פנתה לבית הדין, לאחר שפנייתה לחברה בנושא שלשום נותרה ללא מענה. השופט אורן שגב נעתר לבקשה ונתן צו מיידי האוסר על ביצוע כל פעולות שיפגעו בחופש ההתארגנות, וקבע דיון נוסף בין הצדדים.