פרופ' גולדרייך יקבל את פרס ישראל בהיעדרה של שרת החינוך שאשא-ביטון

פרופסור עודד גולדרייך יקבל הערב (שני) את פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה ומדעי המחשב בטקס במשרד החינוך בירושלים. זאת, כשבועיים לאחר שבג"ץ החליט כי יש להעניק לו את הפרס חרף התנגדותה של השרה יפעת שאשא-ביטון. השרה החליטה שלא להשתתף בטקס, ומי שיעניק לגולדרייך את הפרס הוא מנהל תחום פרס ישראל במשרד, דוד פלבר.

חתן פרס ישראל, פרופ' עודד גולדרייך (צילום: זו הדרך)

 

גולדרייך ויתר על השתתפותו בטקס קבלת הפרס ביום העצמאות, ולכן נקבע כי יקבל את הפרס בלשכת שרת החינוך. ביום שישי הודיעו לגולדרייך במשרד כי השרה לא תעניק לו את הפרס בגלל עמדותיו נגד כיבוש השטחים הפלסטינים. היא ביקשה להבין אם היא רשאית להיעדר מהטקס, וקיבלה אישור לכך בחוות דעת משפטית.

"הארץ" תקף הבוקר את התנהלותה של שאשא־ביטון ולדברי העיתון היא "מחפירה". לדברי העיתון "ממשלת השינוי הציגה את עצמה כממשלה, ששמה לה למטרה לתקן נורמות פסולות שהשתרשו בעת השלטון הפלגני של בנימין נתניהו. התקווה היתה, שעם הקמת הממשלה בא הקץ לרדיפת השמאל ולתהליך העקבי של הוצאת המאבק בכיבוש אל מחוץ לחוק. היתה ציפייה, כי שאשא־ביטון תהפוך את ההחלטה המקארתיסטית של קודמה ותכריז, שעמדה פוליטית איננה רלוונטית לפרס ישראל שכן הפרס מסמן מצוינות מדעית, ולא נאמנות לשלטון. לשאשא־ביטון היתה הזדמנות פז לתקן עוול, אבל היא בחרה לבסס את תרבות סתימת הפיות לשמאל".

עוד הדגיש מאמר המערכת של "הארץ": "הדבר לא יעזור לגלנט, לשאשא־ביטון ולשאר חבריהם מכחישי הכיבוש. אי אפשר להוציא את האמת אל מחוץ לחוק. הקמת אוניברסיטה על שטח כבוש היא פעולה עבריינית, ועובדה זו לא תשתנה, גם אם ישתיקו את כל מי שסבור כך. המחאה של גולדרייך איננה רק לגיטימית, היא גם מוצדקת, ומאבקו לסיום הכיבוש הוא פטריוטי פי כמה וכמה מהמאבק של מי שמבקשים להשתיקו. מי שאינו מבין זאת, מוטב שיישאר בבית".

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111657