פרובוקציה בוטה: חד"ש גינתה את הכנסת היהודים המשיחיים לרחבת מסגד אל-אקצא

המשטרה אפשרה למאות יהודים לעלות למסגד אלאקצא (הר הבית) לרגל תשעה באב, לאחר שמוקדם יותר היום (ראשון) הודיעה שלא תאפשר זאת בשל "פוטנציאל החיכוך הגבוה". לפי המשטרה, ארבעה שוטרים נפצעו באורח קלבינוני, ולפי הסהר האדום נפצעו 61 פלסטינים, מהם 15 פונו לבתי חולים במזרח ירושלים והשאר טופלו בשטח. לדברי מפקד מחוז ירושלים, דורון ידיד, עד כה עלו להר הבית כ-600 יהודים. בשעה 13:30 שוב התאפשר למספר מצומצם של יהודים משיחים קיצוניים להיכנס למתחם המסגד.

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) אמר היום כי "כניסת השוטרים היום למתחם מסגד אלאקצא ותקיפת המתפללים באלות, ברימוני הלם ובכדורי גומי, בפתח חג הקורבן, הן פרובוקציה בוטה ופגיעה בחופש הפולחן. ג'בארין הוסיף כי "זה מהווה עוד ניסיון לשנות את הסטטוסקוו במקום, כחלק ממדיניות ממשלת הימין הקיצוני. נתניהו נושא באחריות להשלכות המסוכנות של מדיניות מטורפת זו".

שוטרים נגד מתפללים מוסלמים, הבוקר, במסגד אלאקצא (צילום: סוכנות הידיעות מען)

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש) "העולים להר הבית לא מחפשים קדושה אלא תבערה, וכך גם כוחות המשטרה שנשלחו להטיל רימונים על מתפללים. תבערה זו אינה תוצאה של סכסוך דתי, אלא המשך מתוכנן של השתוללות כוחות כיבוש בירושלים המזרחית הכבושה, אשר חוטפים ילדים ומכים מפגינים, בודים ראיות והורסים בתים".

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש) הוסיפה שפעילי ימין קיצוני המנסים להיכנס לרחבת אלאקצה לעורר פרובוקציה בזמן שאלפי מוסלמים חוגגים את חג הקורבן. הם מגובים בסמוטריץ' נציגם בממשלה, שמנסה להלהיט את הרוחות. האחריות על הפרובוקציה היא על שר המשטרה ארדן וראש הממשלה נתניהו".

יצוין שהרב הראשי לישראל, יצחק יוסף, בירך על החלטת המשטרה הראשונית שלא לאפשר כניסת יהודים. "עליית יהודים להר הבית אסורה על פי ההלכה בתכלית האיסר. וראוי שתימנע עליית יהודים לאורך כל השנה". לאחר שאושרה כניסת היהודים, הסביר חוקר בעמותת עיר עמיםאביב טטרסקי: "מאז 1967 הר הבית היה סגור בפני לא מוסלמים בעידאלאדחא (חג הקורבן). נתניהו לא רק מפר מצב זה, אלא אף עושה זאת בשל תשעה באב. בכך הוא לוקח צעד דרמטי בניגוד לסטטוס קוו, שלפיו אין ביטוי מעשי לזיקה היהודית להר הבית. ניסיונות ישראלים לכפות שינויים בהר הבית אינם לא ראויים ואף מסוכנים".