פעילי המחאה החברתית ההמונית ב-2019 נבחרו לראשונה לפרלמנט הלבנוני

פעילי המחאה ההמונית ב-2019 נבחרו לראשונה לפרלמנט. כך עולה עם פרסום תוצאות הבחירות שנערכו ביום ראשון האחרון בלבנון. רק 41% מאזרחי לבנון יצאו לקלפיות, כולל הלבנונים החיים מחוץ למדינה, שיעור נמוך מאוד בהשוואה ל-2018, אז השתתפו בבחירות 49% מהלבנונים.

עוד עולה כי מהבחירות כי החיזבאללה ובעלי בריתו, איבדו את הרוב בפרלמנט. שני מחוקקים חדשים גם זכו במושבים של שני פוליטיקאים תומכי חיזבאללה, טלאל ארסלן, צאצא של אחת מהשושלות הפאודליות הדרוזיות הוותיקות במדינה, כמו גם פייסל קראמי, צאצא של שושלת פוליטית אחרת איבד את מושבו בטריפולי. חיזבאללה ותנועת אמל התומכת בו איבדו שני מושבים גם בדרום לבנון, מאחז מסורתי שלהם.

התנועות השיעיות ופלגים שתמכו בה זכו בכ-62 מושבים מתוך 128, מהפך לעומת התוצאות של הבחירות ב-2018 אז השיגו רוב של 71 מושבים. כאמור, פעילים חדשים שרוצים ליישם רפורמות זכו בלפחות 13 מושבים ויותר מ-10% מהקולות ביניהם פעילי המחאה, פריצת דרך במערכת שנשלטת במשך שנים על ידי אותן מפלגות המייצגות את האינטרסים של בעלי ההון. בנוסף, על פי התוצאות הסופיות, נרשם שיא של שמונה מחוקקות.

אחד ממועמדי המחאה החברתית ב-2019, איימן מרואה, במסיבת עיתונאים שקיים בשבוע שעבר בסניף של המפלגה הקומוניסטית בדרום לבנון (צילום: אמ.אי.אי)

 

718 מועמדים ב-103 רשימות התמודדו על 128 המושבים בבית הנבחרים, המחולקים על פי מפתח עדתי. כ-280 מהמועמדים היו חברי מפלגות אופוזיציה, מועמדים עצמאיים או חברים ברשימות חדשות שחלקן הוקמו בידי בוגרי הפגנות המחאה של אוקטובר 2019 וקיוו לקרוא תיגר על הממסד הוותיק שמואשם בשחיתות ובדרדור כלכלת המדינה למצבה הנוכחי.

הבחירות בלבנון נערכות על-פי מפתח עדתי שנקבע בהסכם טאיף מ-1989, עם סיום מלחמת אזרחים בת 15 שנה וקובע חלוקה של מושבי הפרלמנט באופן שנועד להבטיח שאף עדה לא תחזיק ברוב לבדה. 128 המושבים נחלקים שווה בשווה בין הנוצרים למוסלמים, ובחלוקה משנית לעדות השונות: 64 המושבים של המוסלמים נחלקים בין הסונים (27), השיעים (27), הדרוזים (שמונה) והעלווים (שתיים). המפלגה הקומוניסטית הלבנונית שבירכה על בחירת אנשי המחאה, מתנגדת עקרונית לשיטת הבחירות הקיימת במדינה ודורשת לסלקה ובמקום בחירה ישירה של כלל המועמדים – ללא חלוקה אזורית, עדתית או דתית.