פעילים חברתיים התפרצו לדברי שר הבריאות הורוביץ בעת אירוע לציון ה-1 במאי בת"א

פעילים חברתיים התפרצו אתמול (ששי) לדברי שר הבריאות ומנהיג מרצ, ניצן הורביץ, בעת שנאם בבית ציוני אמריקה בתל-אביב באירוע לציון ה-1 במאי שנערך על ידי קרן ברל כצנלסון. הם מחו על העיכובים בפרסום הדו"ח המיוחד על מעורבותם של צוותי רפואה בפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח ובלקן. הפעילים, חברי עמותת עמר"ם, פרצו אל הבמה ודרשו מהשר הסברים מדוע טרם פורסם הדו"ח והוצאו מהמקום על ידי סדרנים.

בחודש שעבר הודיע משרד הבריאות כי הוא דוחה את המלצות הוועדה למיגור גזענות בנושא מעורבותם של צוותי רפואה בפרשת היעלמותם של הילדים. ב-13 באפריל הגישו העמותות התנועה לחופש המידע, עמר"ם ורופאים לזכויות אדם עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה להורות למשרד הבריאות לחשוף את הדוח.

זאת, לאחר חודשים רבים שבמהלכם לחצו הארגונים על פרסום המידע. בדו"ח, שהוגש ע"י פרופ' איתמר גרוטו וד"ר שלומית אבני וטיוטה שלו הופצה ברשתות, נקבע כי אנשי בריאות קיבלו החלטות רפואיות באשר לילדים מבלי ליידע את ההורים ומבלי לבקש את הסכמתם; גרמו ל"ניתוק קשר" בין ההורים לילדיהם; בישרו להורים על פטירות ילדיהם מבלי להציג גופה, תעודת פטירה או מקום קבורה; היו מעורבים בתיווך לאימוץ פרטי; ונקבע שתפיסות גזעניות של אנשי הרפואה וגישתם הפטרנליסטית הן מהגורמים לפרשה. שלוש העמותות פנו בבקשה לפי חוק חופש המידע, שמטרתה לחשוף את הדוח, כבר בחודש אוגוסט אשתקד.

עצרת בתל-אביב לציון יום המודעות לחטיפת ילדי תימן, מזרח ובלקן, 2021 (צילום: עמר"ם)

יצוין שזו הפעם השנייה בה פעילים מוחים מחאה קולנית בעת נאומו של שר הבריאות. ביום שני האחרון מתמחים וסטודנטים לרפואה התפרצו לדברי השר הורוביץ, בעת שנאם באוניברסיטת תל אביב באירוע לציון ה-1 במאי שנערך על ידי ההסתדרות. הם מחו על העיכובים ביישומו של המתווה לקיצור התורנויות. האירוע של ההסתדרות, בהשתתפות בודדים, נקבע בשעה שמרצי הסגל הזוטר הפגינו מול בניין ההנהלה למען זכויותיהם.

הפעילים נשאו כרזות שלא התירו ספק באשר לכוונותיהם להמשיך במאבק: "ניצן תתעורר", "רופאים עייפים" ו"קיצור או מלחמה". המפגינים אמרו לשר "אנחנו יושבים פה וחוגגים את חג הפועלים בזמן שיש במדינת ישראל עבדים שעובדים 26 שעות ברצף. הבטחת לנו קיצור תורנויות- אל תוותר עלינו". עוד הם קראו לשר שלא להיכנע למשרד האוצר וללחצים המופעלים מצד ההסתדרות הרפואית (הר"י).

 

סרטון – מחאת הפעילים החברתיים בעת נאומו של הורוביץ:

https://www.facebook.com/AmramNgo/videos/3134966393436630

 

עוד על מאבק המתמחים: https://zoha.org.il/112466