פסטיבל הקולנוע ירושלים: מכאן ומשם – שישה הסרטים המומלצים

פסטיבל הקולנוע ירושלים יפתח ביום חמישי הקרוב ויימשך עד ה-20 בדצמבר. השנה, בניגוד למהדורות הקודמות של הפסטיבל הוותיק, הוא ייערך במתכונת מקוונת. הפסטיבל מציע רכישת חבילות כרטיסים נושאיות. בין רוכשי החבילות יוגרלו 50 פרסים, ביניהם פרסי "פרמיום" הכוללים שלוש הקרנות פרטיות בסינמטק הירושלמי – בכפוף לתנאי התו הסגול.

העיתונאי הבריטי המנוח רוברט פיסק בביירות, על רקע בית שנהרס במלחמת האזרחים בלבנון (צילום: מורנינג סטאר)

כדרכו, הפסטיבל גדוש בסרטים מקומיים וזרים. בין הסרטים הבינלאומיים שישתתפו בפסטיבל: סרטה החדש והמהולל של מירנדה ג׳וליי "קג׳יליונר", הסרט הפולני המועמד לאוסקר "קורפוס כריסטי" וסרטה של יסמילה זבניץ׳ "לאן את הולכת, אאידה" (פסטיבל ונציה 2020). מערכת "זו הדרך" בחרה שישה מבין הסרטים המקומיים והזרים המומלצים שיוקרנו בימים הקרובים:

זה לא סרט (קנדה, גרמניה 2019 / 90 דקות / אנגלית, ערבית עם תרגום לעברית ולאנגלית). סרט על חייו של העיתונאי הבריטי הנודע רוברט פיסק, שנפטר באחרונה. פיסק דיווח מהמחוזות הסוערים בעולם במשך חמישה עשורים. תחילה עבד בצפון אירלנד, בהמשך סיקר את מהפכת הציפורנים בפורטוגל, בשנת 1976 הגיע לביירות – ומאז הוא כיסה בהתמדה את המלחמות והמאבקים במזרח התיכון, כולל בישראל ובפלסטין. פיסק היה מהראשונים שדיווחו על הטבח בסברה ובשתילה. סרטו התיעודי של יונג צ'אנג עוקב אחרי פיסק בסוריה ובשטחים הפלסטיניים הכבושים.

בורקס (ישראל 2020/ 15 דקות / ערבית ועברית). סרט קצר של סאלח סעדי שנעשה במסגרת לימודיו בבית הספר לקולנוע באוניברסיטת תלאביב. אב מסיע את בנו לנמל התעופה אבל המכונית נתקעת בדרך.

הגורם האנושי (ישראל, בריטניה 2019 / 105 דקות / אנגלית, תרגום לעברית). הבמאי התיעודי הוותיק דרור מורה מספר על המשא ומתן בין ישראל לנציגים ערבים מנקודת המבט האינטימית ביותר – המתווכים האמריקאים שיזמו את התהליך ונכחו בחדרי הדיונים בכל שלב ושלב. המתווכים מספרים על הקשיים בתחילת הדרך, בסוף שנות ה-80, ומלווים את השיחות עד להפסקתן בשנים האחרונות.

ילדים (ישראל 2020 / 128 דקות / ערבית, עברית, אנגלית עם תרגום לעברית) הבמאית עדה אושפיז עוקבת במהלך שנה אחר סיפורם של חמישה ילדים פלסטינים בני 6–17. הסרט פותח אשנב לעולמם הפוליטי והרגשי תחת כיבוש, בשבי היומיום האלים והאבסורדי. עימותים בין חיילים בני 18 לילדים קטנים נראים לעתים כמריבה מגוחכת וילדותית – עד לרגע שבו הם מסתיימים בהשלכת רימוני הלם, ירי חי ואפילו מוות.

המשימה חברון (ישראל 2020 / 22 דקות / עברית). שישה חיילים לשעבר שהוצבו בעיר הפלסטינית חברון בשנים האחרונות חולקים עם הצופים מעין מדריך לחייל בחברון. הם מדברים בבוטות ובישירות על שמירות, פשיטות, מעצרים ליליים וירי במפגינים. רק בספרם הם הופכים מודעים לפשעי הכיבוש. במאית: רונה סגל.

העיתונאי (ארה"ב 2020 / 119 דקות / ערבית, טורקית ואנגלית, עם תרגום לעברית). סיפורו הטראגי של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י שכתב ב"וושינגטון פוסט" ונודע בקו הביקורתי שלו כלפי בית המלוכה הסעודי. חאשוקג'י נכנס ב-2 באוקטובר 2018 לקונסוליה הסעודית באיסטנבול אך מעולם לא יצא ממנה. הבמאי זוכה האוסקר בריאן פוגל ("איקרוס") צלל בסיפור רצח העיתונאי.

התוכנית המלאה זמינה באתר הפסטיבל: www.jff.org.il

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב