פליטים נשפטים ללא עורך דין

בבית הדין למשמורת בכלא מעשיהו, הדן במאסרם ובשחרורם של פליטים, קיים נוהל המונע מהפליטים ייצוג משפטי במהלך הדיונים – כך עולה מערעור מינהלי שהוגש לבית המשפט המחוזי ונידון היום. כך מגלה העיתונאית ליאת שלזינגר ב"מעריב". דאגנוגו קלמה, מבקש מקלט מחוף השנהב, עבד בבית קפה "פינתי" ברמת גן כשוטף כלים. קלמה נעצר ונלקח לכלא מעשיהו ומעבידו מימן לו עורך דין.

"שלחנו מכתבים לבית הדין למשמורת שבהם כתבנו באותיות מודגשות שאנחנו מחכים שיזמנו אותנו להופיע, גם בהתראה קצרה, אבל אף אחד לא טרח לזמן אותנו", אמר עורך הדין צבי קן-תור, שהגיש את הערעור המינהלי וצירף גם תלונה למשרד המשפטים. "בית הדין קיבל החלטה להשאיר אותו בכלא ולנו שלחו את ההחלטה בפקס, כשהיא רצופה בטעויות עובדתיות".  מתברר שלא מדובר במקרה חד-פעמי, אלא בשיטה. באחד מהמקרים, כאשר עורכת דין ביקשה להיות נוכחת בדיון הקרב, הודיעה לה הדיינת רותי גרינברג, כי "לא נהוג לזמן עורכי דין לדיונים".

"כבר נתקלנו בנוהל הזה מספר פעמים", מוסיף קן-תור. "הפליטים האלו לא מבינים עברית והם חסרי אונים מול מערכת משפטית שהם לא מכירים. בחלק מהמקרים המתורגמן הוא בכלל אסיר אחר שמנסה בקושי להבין מה השופט אומר".

לדבריו, "זו פגיעה בחוק יסוד אדם וחירותו שקובע כי כל אדם זכאי לייצוג משפטי. בהתחלה חשבנו שזה מקרה חד-פעמי. כשהבנו שזו תופעה של ממש החלטנו לא לוותר. דווקא לאנשים שאין להם השפה והאזרחות, זכות הייצוג היא חשובה יותר והחלטנו להילחם עבורם".

מקור הבעיה בכך שלפי החוק, על הפליטים לראות שופט בתוך ארבעה ימים מרגע מעצרם – ולא בתוך יממה כמו אזרח ישראלי – ולעורכי הדין לא נותר אלא לנחש מתי הדיון.

"הכנסה של עורכי דין תלויה ברצון הדיינים"

במוקד לסיוע לעובדים זרים מכירים היטב את התופעה. "הבעיה היא מבנית", אמר גורם במוקד. "הכנסה של עורכי דין למקום תלויה ברצון הדיינים. זה סרט נע שבו הפליטים יוצאים ונכנסים ולא ברור מתי הדיונים קורים, ואין אליהם גישה חופשית. אם אדם נעצר בטעות, נשללת ממנו החירות לארבעה ימים, או יותר מזה, ואין שום דבר שאפשר לעשות בנידון".

במערכת המשפט מודעים לתופעה, והשופטים בעצמם מותחים עליה ביקורת. "הפגם העיקרי בכל הנוגע לניהול הדיון בעניינו של המערער הוא שהתקיימו דיונים וניתנו החלטות בלא שבאי כוחו של המערער, אשר מונו לייצגו על ידי הלשכה לסיוע משפטי, זומנו לדיון", קבע שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, רון שפירא בחודש שעבר בהתייחסו לפסק דין שניתן על בית הדין למשמורת במתקן מיכ"ל שבחדרה.

"לא מדובר במקרה בודד, אלא בליקוי בסיסי בכל שיטת עבודתו של בית הדין. אין לו תקנות וסדרי דין ידועים וברורים, ואין גם מנגנון מסודר של מזכירות, כפי שיש בבתי משפט. על אף ששמם של עורכי הדין ידוע ודרכי יצירת הקשר עמם ידועות, לא מתבצעים זימונים", הוסיף שפירא.