פליטים וארגוני זכויות אדם הגישו עתירה נגד הנוהל האוסר לעבוד ב-18 ערים

שמונה מבקשי מקלט מאריתריאה וסודאן, יחד עם שורה של ארגוני זכויות אדם בישראל הגישו ביום רביעי האחרון עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד שרת הפנים איילת שקד, שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, היועצת המשפטית לממשלה ורשות האוכלוסין וההגירה, בדרישה לבטל את נוהל משרד הפנים שעתיד להגביל באופן הדרגתי החל מאוקטובר הקרוב את תעסוקתם של מבקשי המקלט והפליטים, ב-18 ערים בישראל לחמישה ענפים בלבד.

שקד לא רוצה לראות מבקשי מקלט המועסקים כשליחים בתל-אביב (צילום: קו לעובד)

 

מגישי העתירה, מבקשי המקלט וארגון קו לעובד, א.ס.ף, רופאים לזכויות אדם, המוקד לפליטים ומהגרים, האגודה לזכויות האזרח בישראל, היאס ישראל והמרכז לקידום פליטים, טוענים כי מבקשי מקלט נמצאים כבר היום בשולי החברה, ועם יישומו של הנוהל רבים מהם יהפכו עניים ופגיעים יותר לניצול. הסכנה, לטענתם, היא בפגיעה בכלל החברה הישראלית, בעוד שמצד אחד, עובדים שיפעלו לפי הנוהל יאבדו את עבודתם מבלי שיהיו זכאים לדמי אבטלה או משיכת פיצויי פיטורים ויאבדו את הביטוח הרפואי שלהם, ומצד שני, מעסיקים שלא יפעלו לפי הנוהל יעברו להעסקה בצורה לא מתועדת ב"ערים האסורות".

ביום פיזור הכנסת, 30 ביוני האחרון, פורסם הנוהל ביוזמת שרת הפנים איילת שקד. הנוהל קובע כי מבקשי מקלט לא יוכלו לעבוד ב-17 ערים במרכז הארץ ובאילת, אלא אם יעסקו באחד מארבעה ענפים – מלונאות, בניין, חקלאות וסיעוד מוסדי. הוא לא יחול על הורים לילדים במערכת החינוך ועל בני 60 ומעלה. לדברי קו לעובד "באצטלה של 'הקלה על מרכזי ערים', מתפרסם נוהל העיוור לכך שכמחצית מהאנשים עזבו, חדשים לא הגיעו והנותרים הפכו לבשר מבשרן של הערים בהן התיישבו – חברתית ותעסוקתית. אין ספק כי יישום הנוהל צפוי לפרק את המרקם השברירי הזה ולהביא להתדרדרות חומרית גורפת של מבקשי המקלט ולהחמרת תחושות הייאוש".

בין מבקשי המקלט שהגישו השבוע את העתירה: סייעת רפואית במערכת החינוך בתל אביב שנמלטה מדרום סודאן, ובעקבות עצמאות סודאן הדרומית נותרה חסרת כל אזרחות, אזרח אריתריאה שברח מארצו לבדו בגיל 13 שעונה בדרכו לישראל השתקע בפתח תקווה ועובד בסופר כבר מספר שנים, ומוכר מוערך בחנות באשדוד שברח מאריתריאה והגיע לישראל לאחר שעבר עינויים קשים בסיני. כולם הגישו בקשות מקלט שלא נבחנות על ידי מדינת ישראל, וחלקן אינן מוכרעות כבר למעלה מ-13 שנים.

על פי העתירה, אין כל הצדקה משפטית או עובדתית לפרסם נוהל כאמור, ו"מטרתו היא למנוע השתקעות של מבקשי מקלט בישראל. יתרה מזאת, נוהל לא חוקי זה פורסם ביום פיזור הכנסת, בתקופת בחירות, כחלק מניסיון לקושש קולות וככלי להון פוליטי". "טוב תעשה מדינת ישראל אם תכיר בכך שרבים מקשייהם של מבקשי המקלט נובעים מהיעדר המעמד שגזרה עליהם, תיקח אחריות ותאפשר להם להתקיים בכבוד. אנו נמשיך להיאבק בכל הכלים שעומדים לרשותנו", נאמר עוד בעתירה.