פינו את ההתנחלות עמונה אך לא מתירים לפלסטינים לשוב לאדמות בבעלותם

רשויות הכיבוש פינו את המאחז הבלתי חוקי עמונה אך לא מתירים לבעלי הקרקעות הפלסטינים לעבד אותן. כך עולה מעתירה לבג"ץ שהוגשה על ידי "יש דין" יחד עם בעלי האדמות בשטח שבו היה המאחז הבלתי מורשה עמונה וראשי מועצות הכפרים עיןיברוד, טייבה, דיר ג'ריר וסילוואד, בדרישה שיורשה להם לשוב לאדמותיהם.

עם פינוי המאחז הבלתי מורשה עמונה בחורף 2017, בעקבות החלטת בג"ץ, הוציא אלוף פיקוד המרכז "צו תיחום" האוסר על כל אדם כניסה לשטח שבו היה עד אז המאחז עמונה שבשטחים הפלסטינים הכבושים. באופן חסר תקדים, צו התיחום אוסר גם על כניסתם של פלסטינים שבבעלותם אדמות הרשומות על שמם במקום. קיומו של צו התיחום האוסר עליהם גישה, מונע מהם לשוב ולעבד את אדמתם כפי שהם חפצים, בשל רצונם להימנע מהפרת הצו ובשל חששם מצעדי אכיפה חמורים שוודאי היו ננקטים נגדם לו היו מעזים להפר אותו.

2019-01-16_201148

לעומתם, אזרחים ישראלים פוקדים את המקום באופן תדיר ובאין מפריע. עד כדי כך שבחודש שעבר מתנחלים הציבו שם שני קרוואנים, תוך שהם זוכים לסיוע ישיר ועקיף של הרשויות, ולתמיכה של אישי ציבור מו הימין, בהם חברי כנסת וראשי מועצות. "פינוי הקרוואנים, שהתבצע לפני ימים ספורים, מלמד כי אכיפת החוק היא אפשרית ותלויה ברצון ובמוטיבציה של הדרג המדיני ורשויות האכיפה", נמסר מ"יש דין".

העתירה דורשת לבטל את צו התיחום או להימנע מלהחיל אותו על בעלי האדמות ולאפשר להם גישה חופשית לאדמותיהם. עוד דורשת העתירה לאכוף את הצו כלפי אזרחים ישראלים ולמנוע מהם מלפקוד את המקום