עשרים שנים ליום הבינ"ל לבטיחות ובריאות בעבודה ביוזמת ארגון העבודה הבינ"ל

האיגודים המקצועיים בעולם מציינים היום (שישי) את היום הבינלאומי לבטיחות ובריאות בעבודה. היום נועד לקדם את המודעות לבטיחות והגיהות של העובדים במקום העבודה וצוין מאז 2003 ביוזמת ארגון העבודה הבינלאומי. הוא גם משמש יום זיכרון לקורבנות תאונות העבודה ומחלות שמקורן בעבודה.

בארגון העבודה הבינלאומי דורשים מהמדינות ליישם מדיניות בטיחות ובריאות תעסוקתית לאומית טובה יותר, זאת בעזרת מסגרות מוסדיות ואסדרה (רגולציה). "זה ידרוש השקעה בתשתית בטיחות ובריאות בעבודה ושילובה בתוכניות הכוננות והתגובה למצב חירום כלליים למשבר, כך שבטיחותם ובריאותם של העובדים תישמר".

על פי קו לעובד, מלבד עשרות ההרוגים הנרשמים מדי שנה בישראל בתאונות עבודה, רובם בענף הבנייה, 1,200 עובדים מתים מדי שנה כתוצאה מתחלואה תעסוקתית, ו-100 אלף מצטרפים למעגל הסובלים ממחלות שמקורן במקום העבודה. "הנזקים לעובדים, למשפחות ולקהילות הם אדירים, לעיתים קרובות בלתי הפיכים, ורבים מהחולים ימצאו את עצמם – באמצע החיים – מול שוקת שבורה. תחילה הם יאבדו ימי עבודה, בעודם ינסו למצוא ריפוי מהיר לבעיות שנוצרו במשך שנים, אך מהר מאוד המציאות תטפח על פניהם והם יגלו שעליהם להחליף מקצוע. תחלואה תעסוקתית גוזרת על אנשים שהיו בריאים לחלוטין ייסורים כרוניים, כופה הסבה מקצועית לא רצויה, ומפילה אנשים לאבטלה ולפתחו של הביטוח הלאומי. יש שיוכרו עם מחלת מקצוע, אך רבים ורבות יישלחו חזרה בלא כלום. רבים ימותו", נמסר מקו לעובד.

"האם אפשר למנוע את הגורל הזה? בהחלט. לרגל היום הבינלאומי לבטיחות ובריאות תעסוקתית נאמר שכל עבודה מכבדת את בעליה, אך לא כולן מכבדות את בטיחות עובדיהן ובריאותם", הדגישו