עשרות עתרו בדרישה לשלול את רישיון הייצוא הביטחוני של קבוצת NSO

עשרות פעילי שמאל יחד עם חברים בתנועת זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל ישראל עתרו הבוקר (שלישי) לבית המשפט המחוזי בתל אביב במטרה להורות למשרד הביטחון לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני של קבוצת NSO. בעתירה נאמר שבמוצרי הסייבר של החברה נעשה שימוש לשורה של מתקפות מצמררות על מגיני זכויות אדם ברחבי העולם. את העתירה מגיש עורך הדין איתי מק, שכבר פנה מספר פעמים בשם פעילי ופעילות אמנסטי ישראל לאפ"י (אגף הפיקוח על הייצוא הביטחוני במשרד הביטחון) בעניין ולא זכה לתגובה כלל, או שזכה לתגובות מעורפלות ובלתי מספקות.

2019-05-13_195720

יצוין שבאוגוסט אשתקד, איש צוות אמנסטי אינטרנשיונל הותקף באמצעות תוכנת ריגול פולשנית במיוחד שפיתחה NSO, בשם "פגסוס", שנקשרה גם למתקפות על פעילי זכויות אדם ועיתונאים בסעודיה, במקסיקו ובאיחוד האמירויות. "קבוצת NSO מוכרת את מוצריה לממשלות שידועות בהפרות זכויות האדם המחרידות שלהן, ומעניקה להן את הכלים לעקוב אחר פעילי זכויות אדם ומבקריהן. המתקפה על אמנסטי אינטרנשיונל הייתה הקש ששבר את גב הגמל", אמרה דנה אינגלטון, סגנית מנהלת אמנסטיטק, שהגישה את תצהיר העדות שלה לעתירה.

"משרד הביטחון הישראלי התעלם מהצטברות הראיות שקושרות את קבוצת NSO למתקפות על מגיני זכויות אדם, וזו הסיבה שאנחנו תומכים בתיק זה. כל עוד מוצרים כמו 'פגסוס' משווקים ללא אמצעים ראויים של שליטה ופיקוח, הזכויות והביטחון של צוותי אמנסטי אינטרנשיונל ופעילים ופעילות אחרים בעולם, עיתונאים ומתנגדי משטר מצויים בסכנה", הוסיפה.

העתירה הוגשה בשיתוף תנועת אמנסטי העולמית כחלק מפרויקט משותף עם הקליניקה המשפטית שבמכון לזכויות אדם ולצדק עולמי ע"ש ברנשטיין בבית הספר למשפטים באוניברסיטת ניו יורק, אשר דורשת מענה של צדק לנפגעי התוכנה ההתקפית. מנהלת המכון מרגרט סאטרת'ווייט הדגישה: "סימון מטרות על גבם של מגיני זכויות אדם בשל עבודתם והשימוש בכלי מעקב דיגיטליים פולשניים, אינם מותרים תחת החוק הבינלאומי. בלי מגבלות חוקיות חזקות יותר, תעשיית תוכנות הריגול מאפשרת לממשלות לרמוס את הזכויות לפרטיות, לחופש ולחופש הביטוי. ממשלת ישראל חייבת לבטל את רישיון הייצוא הביטחוני של קבוצת NSO ולעצור את האופן שבו היא מרוויחה מדיכוי בחסות ממשלות".

עו"ד מק מסר ש"אמנם קבוצת NSO טוענת שהיא מסייעת לממשלות להילחם בטרור ובפשע, אך לא הצליחה לשלול את הר הראיות המצטבר נגדה וקושר את מוצריה למתקפות על מגיני זכויות אדם. אף על פי שהחברה טוענת שהיא מבצעת תהליך יסודי של בדיקה בטרם מכירת מוצריה, טענה זו חסרה בפרטים, ובהתחשב במספר המתקפות על החברה האזרחית באמצעות מוצריה התהליך מתגלה כבלתי יעיל באינספור מקרים".