עשרות ליוו בדרכו האחרונה את האמן הקומוניסטי מלך ברגר שנטמן בבית העלמין בהרצליה

עשרות קרובי משפחה, ידידים וחבריו במפלגה הקומוניסטית ובראשם המזכ"ל עאדל עאמר, ליוו בצהריים (שני) את האמן והמשורר מלך ברגר בדרכו האחרונה לבית העלמין בהרצליה. ספדו לו בני משפחתו ועו"ד שחאדה אבן ברי בשם מק"י שהכיר אותו מאז צעירותו.

ברגר מת אתמול בגיל 96, שנתיים לאחר שהציג את תערוכת היחיד המוזיאלית הראשונה במוזיאון תל אביב. הוא פעל במשך עשרות שנים מחוץ למעגלים המרכזיים של עולם האמנות והציג במתנ"סים ובבתי ספר, ובשנת 2020 הוצגו העבודות המרהיבות שלו בתערוכה "התנאי לשגשוג האנושות" שאצרה רותי דירקטור. כל עבודותיו הוכנו מחומרים טבעיים בלבד. "הוא היה מגויס כולו לקידום ערכי השלום, האחווה והשוויון, ערכים שהיוו בסיס איתן לכל פועלו וליצירתו הענפה", ספד לו עו"ד אבן ברי.

מלך ברגר ליד אחת מיצירותיו (צילום: עיריית ראש העין)

 

ברגר נולד ב-1926 בצ'כוסלובקיה. כשהיה בן שלוש היגרה משפחתו שנמנה עם חסידי חב"ד לברזיל, שם גדל באחת החוות שהקים הברון הירש עבור היהודים באמריקה הלטינית. כנער הצטרף לתנועה הקומוניסטית, נכלא ואף עונה. ב-1951 עלה לארץ וחי בקיבוצים מפלסים, געש ויד חנה. בהמשך התגורר בבאר שבע ועבד במחלקת הגינון בעיר, עד שפרש לגמלאות והקדיש את חייו לאמנות.

במהלך שנות ה-70 החל להתנסות ביצירות אמנות שהכין מצבעים טבעיים וחומרים טבעיים כמו זרדים, גרעינים, נוצות, קליפות עצי תמר, ענפים ואבנים קטנות. הוא לא קנה אף פעם חומרים תעשייתיים והביא את החומרים מן הטבע לדרגות מרקמיות שונות. את המסגרות לעבודותיו בנה מקליפות עץ והדביק אותם על משטח עץ דק בעזרת דבק פלסטי ששימש גם כשכבת הגנה.

על התערוכה "התנאי לשגשוג האנושות" שהורכבה מ-36 פאנלים שנמצאו במבנה בו אחסן את עבודותיו, אמרה האוצרת דירקטור: "כשאנחנו רואים עבודות כאלה, מלאות פאתוס, פומפוזיות, שעוסקות בנושאים שאנחנו כמעט לא מעזים לחלום עליהם מרוב שהם כביכול שחוקים, אז אנחנו עשויים לפטור אותן בביטול, ולומר שזו אמנות מגויסת. נכון, האמנות של ברגר הייתה באמת מגוייסת לרעיונות הגדולים האלה".

 

עוד על מלך ברגר: https://bergermelech.wordpress.com