עשרות הרוגים במחאות ההמוניות בקזחסטאן: פוטין שולח חיילים כדי לסייע בדיכוי הרצחני

התנועה הסוציאליסטית הבלתי לגלית עדכנה אחה"צ (חמישי) כי עשרות הרוגים בקרב המפגינים נרשמו אתמול והבוקר במחאות ההמוניות בקזחסטאן. דובר משרד הפנים הוסיף כי 12 שוטרים נהרגו בעימותים עם מפגינים בעיר הגדולה במדינה אלמטי, כשאחד מהם נמצא ערוף ראש, כך נמסר מערוץ החדשות הממלכתי. לדברי המשטרה 353 אנשי ביטחון נוספים נפצעו בעימותים. עוד נמסר כי יותר מאלף מפגינים נפצעו בעימותים בימים האחרונים, וכ-400 מהם פונו לטיפול בבתי החולים. ההודעה על הרג עשרות המפגינים נמסרה אחרי שאמש הנשיא טוקאייב הבטיח בנאום טלוויזיוני "יד קשה" נגד המחאה ההמונית.

כמו כן, המשטרה באלמטי– הודיעה הבוקר כי "חיסלה" במהלך הלילה עשרות מפגינים, שלדבריה ניסו להשתלט על מבני ממשל שונים בעיר. במקביל, הלילה הודיעה ממשלת רוסיה כי נענתה לבקשתו של הנשיא הקזחי קסים-גומרט טוקאייב – ושלחה למדינה כוח ל"שמירת שלום", הכולל גם צנחנים. בכלי התקשורת הממלכתיים במוסקבה נצפו היום מטוסי תובלה צבאיים המובילים חיילים אל הרפובליקה הסובייטית לשעבר.

בנאומו אמש קרא טוקאייב לרוסיה, בלארוס ושאר בעלות בריתה האזוריות של קזחסטאן, שחברות ב"ארגון האמנה לביטחון משותף" לעזור לה להתמודד עם "איומי הטרור". נשיא הארגון, ראש ממשלת ארמניה ניקול פשיניאן, הודיע כי חברות הברית ישלחו "כוח שמירת שלום לתקופה מוגבלת", כלשונו, "על מנת לייצב את המצב בקזחסטרן". הבוקר מסרה הברית הצבאית כי יחידות ראשונות כבר פועלות כעת בקזחסטאן, וכי משימת הכוחות תהיה לשמור על בנייני ממשל, שדות תעופה ומתקנים צבאיים, לצד סיוע לכוחות הביטחון ואכיפת החוק הקזחיים.

גל של הפגנות המוניות פרץ בימים האחרונים ברחבי קזחסטאן והגיעו אמש (שלישי) לשיאן, על כך נמסר אתמול בגיליון השבוע של "זו הדרך". המחאה פרצה כתוצאה מהעלייה החדה במחירי הגז במדינה בעקבות החלטת הנשיא לבטל את הסבסוד הממשלתי. במחאות בלטו בקריאות לצדק חברתי לשינוי מן היסוד במדינה, וקריאות נגד הנשיא לשעבר נורסולטן נזרבייב – אשר משמש עד היום ככוח מאחורי הקלעים בהנהגת המדינה. לפני פרישתו מתפקיד הנשיא סימן נזרבייב את טוקאייב כיורשו, ואחר כך מונה זה לתפקיד. הוא נהנה מפרלמנט ללא אופוזיציה. נזרבייב בן ה-81 ממשיך להחזיק בהשפעה מתוקף תפקידו כיו"ר מועצת הביטחון ו"מנהיג האומה", תואר המקנה לו סמכויות נרחבות וחסינות מהעמדה לדין.

אסיפה המונית נגד ממשלת קזחסטאן, אמש, בעיר אקטובה שבמערב המדינה (צילום: התנועה הסוציאליסטית של קזחסטאן)

המשטר בקזחסטאן ידוע במדיניות של דיכוי קשה כלפי מחאות. במחאת העובדים בז'אנאוזן לפני כעשור אף ירו כוחות המשטרה במפגינים. לעומת זאת, במחאה הנוכחית, על אף כינון מצב חירום בבירה וסגירה של חלקים ממנה, לצד חסימת הרשתות החברתיות, התקפל נשיא המדינה לחלוטין לדרישות המפגינים. הוא הכריז על ביטול הליברליזציה הכלכלית ועל הורדת מחירים, פיטר את הממשלה ואף הכריז כי לא ינקטו  צעדים פליליים או משפטיים כלפי המפגינים, כל עוד יתפזרו עד הערב. חרף צעדי הנשיא, המפגינים הבהירו כי הם נחושים להמשיך במחאה.

יצוין ששני ארגוני השמאל במדינה, המפלגה הקומוניסטית והתנועה הסוציאליסטי אסורים על פי חוק זה שנים רבות. יחד עם זאת פעיליהן ממשיכים לפעול והתנועה הסוציאליסטית אף פרסמה אתמול קריאה להפלת הממשלה ולפיה מעמד העובדים הוא-הוא המוביל את המחאה ההמונית. בהודעה הארוכה פירוט של השתלשלות מאבקי העובדים שקדמו למחאות ההמוניות. לדברי התנועה, חבריה פעילים עד מאוד במסגרת ההתקוממות ואף מוסיפים לה מימד פוליטי-מהפכני. עוד קראה התנועה לשחרר את כל המפגינים שנעצרו בימים האחרונים ובהם פעיליה ולהסגת כוחות הביטחון מן הערים. דרישה נוספת היא לגליזציה של המפלגה הקומוניסטית והתנועה הסוציאליסטית.

 

הצהרת התנועה הסוציאליסטית של קזחסטאן (ברוסית):

http://socialismkz.info/?p=26802

 

עוד בנושא: https://zoha.org.il/109684