ערב מחווה לערה לפיד יתקיים במוצ"ש במועדון קולנוע בגדה השמאלית

ערב מחווה לערה לפיד יתקיים במוצ"ש הקרוב, 16 ביוני, בשעה 20:00 במועדון קולנוע בגדה השמאלית. במסגרת האירוע יוקרנו שניים מסרטיה וחבריה יישאו דברים לזכרה. לפיד, עורכת סרטים ותיקה ובמאית, מתה ב-3 יוני האחרון ממחלת הסרטן והיא בת 69.

2018-06-14_202128

ערה לפיד ב-1972 על הסט של "ישוב 3 – קיבוץ, מושב מושבה" של הבמאי דוד פרלוב (צילום: משפחת לפיד)

לפיד ערכה לאורך יותר מארבעה עשורים עשרות סרטים תיעודיים ועלילתיים, זכתה בפרס אופיר (על עריכת "צלקת" ב–1994). היא הותירה אחריה את בעלה הסופר חיים לפיד, ושני בנים קולנוענים, נדב ואיתמר לפיד. גם אחותה, טובה אשר, היא עורכת סרטים ותיקה.

לפיד נולדה ב–1948 בנתניה, להורים שהיגרו מצ'כוסלובקיה, ובגיל 21 החלה ללמוד צילום. היה זה הדוקומנטריסט דוד פרלוב, לימים זוכה פרס ישראל לקולנוע, שהבחין בכישרון שלה והזמין אותה לעבוד לצדו. היא עבדה כעוזרת עריכה על סרטו "הגלולה", והסרט הראשון שערכה היה "יישוב 3 — קיבוץ מושב ומושבה" (1973) שפרלוב ביים על פי תסריט שכתב בעלה חיים לפיד. כן ערכה את סרטיו של פרלוב "ביבה" (1975) ו"זיכרונות משפט אייכמן" (1980).

לפיד, שלימדה עריכה באוניברסיטת תל אביב, בית צבי וקמרה אובסקורה, ערכה את כל סרטיהם של הבמאים איתן גרין ("אזרח אמריקאי", "זולגות הדמעות מעצמן" ועוד) ויגאל בורשטיין (בין היתר "אושר ללא גבול" ו"אצבע אלוהים"), ועבדה עם שורה ארוכה של במאים נוספים ובהם מיכל אביעד ("הנשים ממול", "לא רואים עלייך"), ענת צוריה ("מקודשת", "טהורה", "סוררת"), יואב שמיר ("מחסומים"), עידו הר ("מלון תשעה כוכבים") וחיים בוזגלו ("עונת הדובדבנים" ו"צלקת" שזיכה אותה כאמור בפרס אופיר לעריכה).

כמו כן עבדה לפיד עם בנה, הבמאי והתסריטאי נדב לפיד, וערכה את סרטיו, "השוטר", "הגננת" ו"מיומנו של צלם חתונות". את חודשי חייה האחרונים הקדישה לעריכת הסרט שהוא צילם לפני כמה חודשים בצרפת, "מלים נרדפות". כמו כן, בפסטיבל ירושלים לפני שנתיים הוקרן בבכורה הסרט הראשון שביימה — הסרט התיעודי "גן ילדים" שאותו ביימה עם בעלה חיים לפיד.

בספטמבר האחרון, בטקס פרסי אופיר שבו קיבלה פרס מיוחד על הישגים מקצועיים, אמרה: "אני בוחרת לנצל את הזרקור הזה שהופנה אלי ולהפנותו דווקא אל הצל המוטל עלינו בעצם הימים הללו, למרחב הקיום, הפעולה והדיבור שנעשה צר מיום ליום במדינה הזאת, ולא רק בעשיית סרטים. אנחנו כיוצרים עומדים מול השוט שמורם ברגע שאנחנו מנסים לעשות כל מה שאמן עם מצפון עושה כשהוא רואה עוול ודיכוי. אבל יש גם מי שסובלים מן העוול והדיכוי עצמם, ולא רק מההתנפלות על הייצוג האמנותי שלהם. בסרטים שערכתי ניסיתי לתרום ולו גם תרומה צנועה ליצירת חברה שוויונית יותר, צודקת יותר, פתוחה יותר לביקורת, כופה פחות, שטופה פחות בלאומנות ושנאה, ולא כובשת. לכן אני בוחרת להקדיש את ההוקרה שלכם היום קודם כל לצד זה בעשייתי המקצועית, ולכך אמשיך לתרום גם בעתיד". כאמור, ערב המחווה יתקיים במוצ"ש הקרוב, 16 ביוני בשעה 20:00 בגדה השמאלית, רחוב אחד העם 70, תלאביב.