עם שייח' ג'ראח ותושביה, נגד הכיבוש ולמען שלום ישראלי-פלסטיני

יצרנית הגלידה הבינלאומית בן אנד ג'ריס, שבבעלות תאגיד המזון הרב-לאומי יונילבר, הודיעה בשבוע שעבר כי לא תמכור את מוצריה בהתנחלויות. כצפוי, הממסד כולו התגייס נגד ההחלטה: "אנטישמים!" – הגיבו בזעקות שבר הנשיא החדש בוז'י הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד. לא אנטישמיות, לא גלידה ולא נעליים. התאגיד פועל ממש לפי החוק הבינלאומי.

הפגנת מחאה נגד גירוש המשפחות הפלסטיניות משכונת שייח' ג'ראח, ירושלים, 11 ביוני 2011 (צילום: פרי ג'רוזלם)

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש, הרשימה המשותפת) הגיבה ואמרה כי מדובר ב"החלטה ראויה ומוסרית. השטחים הכבושים אינם חלק ממדינת ישראל. ההחלטה לא למכור מוצרים בתחומם היא גורם חשוב בלחץ הנדרש כדי להוביל לסיום הכיבוש המתמשך. נקווה שהחלטה זו היא רק סנונית ראשונה". "הגיע הזמן להתעוררות הוויכוח על אודות הכיבוש", אמרה והוסיפה: "אולי צעד זה יגרום לכמה אנשים לחשוב שחיוני לעצור לאחר יותר מ-50 שנים של כיבוש. החרם אינו על המדינה אלא על הכיבוש. החברה הצהירה שהיא לא מוכרת בשטחים הפלסטיניים הכבושים, כלומר היא מתנגדת לכיבוש".

ההתנגדות המקומית לכיבוש תבוא לידי ביטוי כבר ביום שישי הקרוב (30.7). התנועות נגד הכיבוש וארגוני השלום, ובהם חד"ש, יערכו בשעה 16:00 הפגנה המונית בשכונת שייח' ג'ראח. מארגני המחאה מסרו: "זו נקודת זמן קריטית בחזית המשפטית של המאבק נגד נישול התושבים הפלסטיניים מהשכונה ומכל חלקיה הכבושים של ירושלים המזרחית. נפגין שלושה ימים לפני הדיון המכריע בעליון ביום שני הבא (2.8), בו עלולה להתקבל החלטת גירוש מיידית לארבע מהמשפחות. חייבים לומר בקול חזק וברור: לא לעוול הגדול המתבצע בחסות החוק ומערכת המשפט".

המתנחלים, בתמיכת ממשלת הימין, מנסים לגרש מאות משפחות פלסטיניות מירושלים המזרחית, בייחוד מהשכונות שייח' ג'ראח וסילוואן. איום פינוי קרוב מרחף מעל שמונה משפחות בשייח' ג'ראח המונות 90 איש, לרבות 27 ילדים. עשרות משפחות נוספות נמצאות בהליכי פינוי.