על נגיף הקורונה וחובת החיסונים: פולמוס בקרב הקומוניסטית ברוסיה והשלכותיו

רבבות חולים מאומתים בקורונה מתגלים מדי יום ברוסיה. על רקע זה פרסמה "ברית המרקסיסטים", ארגון גג המאגד קבוצות קומוניסטיות שונות ברוסיה, גילוי דעת על המאבק במגפת הקורונה בעקבות העלייה בתחלואה הקשה במדינה והניהול הממשלתי הכושל של המשבר. יצוין כי המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית אינה חברה בברית המרקסיסטים.

מנהיג המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית, גנדי זיוגנוב (צילום: המפלגה הקומוניסטית הרוסית)

 

לדברי הברית, הפתרון הקומוניסטי למשבר הקורונה הוא הנהגת חיסוני חובה לכל האוכלוסייה. המפלגה הקומוניסטית של הפדרציה הרוסית, לעומת זאת, אינה חתומה על גילוי הדעת ואף רוכבת על גל ההתנגדות לחיסונים. עוד הסביר גילוי הדעת של "ברית המרקסיסטים" את הסכנות החברתיות הכרוכות באי-התחסנות ובהתפשטות ההתנגדות לחיסונים. לפי גילוי הדעת, תפיסות אלה הן תוצאה של התנהלות לקויה של שלטון פוטין מול המגיפה ושל הכאוס במערכת הבריאות, וכן של היעדר שקיפות במדיניות החיסונים.

"ברית המרקסיסטים" תוקפת מנקודת מבט מעמדית את תיאוריות הקונספירציה הרווחות בקרב מתנגדי חיסונים. רבות מתיאוריות אלה מקורן בתפיסות אנטישמיות, אנטי-מדעיות ואנטי-קומוניסטיות. לצד תמיכתה של "ברית המרקסיסטים" בחובת חיסונים לכלל האוכלוסייה, היא מבקרת את הנהגת ה"תו הירוק". לטענתה, לאחר השלמת מבצע החיסון לכלל האוכלוסייה לא יהיה צורך במגבלות מסוג זה. גילוי הדעת אף מזהיר כי השלטון עלול להשתמש ב"תו הירוק" ככלי של "הפרד ומשול", תוך טשטוש החלוקה האמיתית הקיימת בחברה – בין בעלי ההון לעובדים. אך כל עוד לא הושלם מבצע החיסון הכללי, "התו הירוק הוא הכרחי".

לטענת "ברית המרקסיסטים", חובת החיסונים איננה מדיניות קפיטליסטית. ההיפך הוא הנכון – חובת החיסונים הונהגה בכל המדינות הסוציאליסטיות, והייתה כלי יעיל במאבק במגיפות. גילוי הדעת מציין כי ברית המועצות הנהיגה חובת חיסונים על אזרחיה, ובכך מנעה את התפשטותן  של מגיפות הדבר והחצבת שהכו בשאר חלקי העולם. "הסירוב להתחסן הוא מהלך אנטי-חברתי ולא סולידרי, שכן אדם שאינו מתחסן מסכן את בני ביתו, את חבריו ואת עמיתיו לעבודה", הדגישו.

גם בישראל עלה הדיון על חובת החיסונים לסדר היום הציבורי. גם כאן, זריעת הבהלה וההפחדה מפני החיסונים מזיקות ומערימות קשיים על המאבק במגיפה. על הממשלה להכריז על חובת חיסונים לכלל האוכלוסייה, אשר תגובה במערכת הסברה והנגשה של מידע רפואי על החיסון ועל מגפת הקורונה – זאת לצד הבטחת תגמול כלכלי למתחסנים.

לצד זאת יש להיאבק במפיצי הפאניקה ותיאוריות הקונספירציה, שכן הם מחבלים במאבק במגיפה – ואת המחיר משלמת החברה כולה. ההתחסנות אינה זכות, אלא חובה אזרחית וחברתית. סולידריות היא הדרך הישירה לסיום המגיפה, כמו גם לניצחון במאבקים נגד הכיבוש ונגד הניצול הקפיטליסטי.

 

עידן סלוצקר