על משמעות החברות במפלגה: קבוצת קריאה בספרה של התיאורטיקנית המרקסיסטית ג'ודי דין

קורס קריאה בכתביה של הוגת הדעות המרקסיסטית ג'ודי דין נפתח בשבוע שעבר (24.11) בגדה השמאלית בתל אביב, אחד העם 70. הקורס הוא חלק מפרויקט מתמשך ביוזמתם של חברי האקטיב הרעיוני של סניף תל אביב של המפלגה הקומוניסטית הישראלית. מטרת היוזמה היא העמקת החינוך הרעיוני בקרב חברי המפלגה והקהל הרחב, והנגשה של רעיונות ודיונים המתקיימים בעולם ההגות המרקסיסטית העכשווי לקהל הקוראים בעברית. בשנים האחרונות התקיימו באותה מסגרת קבוצות קריאה בכתביהם של ליאו פאניץ' וג'ון בלאמי פוסטר. בעקבות קבוצות הקריאה נערכו מפגשים מקוונים עם המחברים, שענו על שאלות מצד המשתתפים.

פרופסור ג'ודי דין (צילום: קרן רוזה לוקסמבורג)

 

ג'ודי דין, פרופסור למדע המדינה במכללות הוברט וויליאם סמית' בניו יורק, הייתה בעברה עורכת של כתב העת Theory & Event, והיא אחת ההוגות החשובות ביותר בתאוריה הפוליטית המרקסיסטית בשנים האחרונות. דין פרסמה עד כה שלושה עשר ספרים. רובם עוסק בתפקיד המפלגה ובמשמעות ההשתייכות למסגרת פוליטית בתקופתנו. במיוחד ראויים לציון בהקשר זה ספריה האחרונים: "האופק הקומוניסטי" (2012), העוסק בצורך להשתחרר מהרטוריקה האנטי-קומוניסטית, המזהה את הקומוניזם עם הסטליניזם בלבד, ומשתקת כל דיון סביב מציאת חלופות לקפיטליזם; "המונים ומפלגה" (2016) העוסק בחשיבותה של המפלגה כארגון שיכול להניע מחדש את הפרקטיקה הפוליטית על רקע מחאות המוניות שפרצו ברחבי העולם בשנים שקדמו לפרסום הספר.

הקורס שנפתח בשבוע שעבר יעסוק בעיקר בספרה האחרון – "חברים" (Comrades) שהתפרסם ב-2019. בספר מציעה דין תיאוריה של המונח חבר כמייצג של יחס בין שווים הנמצאים באותו צד של מאבק פוליטי. יחס זה הוא מוקד מרכזי ביצירת זהות והזדהות פוליטית, ומעניק משמעת ומשמעות לעשייה הפוליטית. פרקים מתוך הספר תורגמו לראשונה לעברית בידי חברי האקטיב הרעיוני של מק"י תל אביב, ויישלחו לנרשמים לקורס על מנת לקיים דיון המבוסס עליהם. בנוסף יעסוק הקורס באחד ממאמריה של דין שפורסם לאחרונה במגזין האמריקאי "ג'קובין", המציג כמה מהרעיונות אותם פיתחה באותו ספר. מאמר זה תורגם לאחרונה גם לערבית בידי חבר הוועד המרכזי של המפלגה חסן מסארווה ופורסם ביומון "אל-איתיחאד".

את אחד הרעיונות המרכזיים בספר מציגה דין בפרק הראשון שלו, כאשר היא מסבירה: "אני עוסקת בחבר כצורת פנייה, מושא ציפיות וסמל השתייכות במסורת הקומוניסטית והסוציאליסטית. אני מדגישה את החבר כדמות גנרית ליחסים פוליטיים בין מי שנמצאים בצדו האחד של מאבק פוליטי. חברים הם אלה אשר קושרים עצמם יחד באופן אינסטרומנטלי למטרה משותפת: אם ברצוננו לנצח – ועלינו לנצח – אנו חייבים לפעול יחד".

דין עוסקת במסגרת המפלגתית, ובמפלגה הקומוניסטית במיוחד, כמודל שנזנח ונדחה בעשורים האחרונים מצד אינטלקטואלים שראו במפלגה מסגרת דוגמטית ואנכרוניסטית. דין דוחה תפיסה זו מכל בכל:

"הדחייה של המפלגה כצורה עבור פוליטיקה שמאלית היא טעות. היא מתעלמת מהשפעות ההתאגדות על העוסקים במאבק משותף. היא לא מצליחה ללמוד מהחוויות היומיומיות של דורות של פעילים, מארגנים ומהפכנים. היא מסתמכת על תפיסה מצומצמת ודמיונית של המפלגה כמכונה טוטליטרית. היא מזניחה את האומץ, ההתלהבות וההישגים של מיליוני חברי המפלגה במשך יותר ממאה שנים. דחיית המפלגה כצורת התארגנות הייתה הדוגמה השמאלית בשלושים השנים האחרונות, והיא לא הובילה אותנו לשום מקום.

"למרבה המזל, תנועות מחאת הכיכרות בספרד וביוון, כמו גם הלקחים מהצלחותיה וממגבלותיה של תנועת 'אוקיופיי', חוללו תנועת נגד לדוגמטיות השמאלית הזאת. היא עוררה מחדש את העניין במפלגה כמסגרת פוליטית שיכולה להביא להרחבת שורות. מסגרת שהיא גמישה, מסתגלת ומתרחבת דיה כדי להחזיק מעמד גם מעבר לרגעים המשמחים והמשבשים של המונים ברחובות. התיאוריה של 'החבר' תורמת להתחדשות זו באמצעות הצגת הדרכים שבהן מחויבות משותפת למאבק משותף מייצרת עוצמות חדשות ויכולות חדשות."

הקורס כולל ארבעה מפגשים ויתקיים מדי שבוע בימי רביעי לאורך חודש דצמבר. בדומה לקורסים הקודמים, גם הפעם ייחתם קורס הקריאה במפגש מקוון עם המחברת, שיתקיים ב-12 בינואר 2022. במקביל למפגשים הישירים שיתקיימו במועדון הגדה השמאלית (אחד העם 70, ת"א), ניתן יהיה לקחת חלק בקורס גם באמצעות הזום.

אדם אלי

קישור להרשמה לקורס ולקבלת חומרי הקריאה:

https://bit.ly/3HJsk3X