עומק ההסתה כעומק המצוקה

בעקבות העמקת מצוקתו הפוליטית של בנימין נתניהו נוכח האפשרות שתקום ממשלה בראשות בני גנץ בתמיכת הרשימה המשותפת, העמיק נתניהו את ההסתה הגזענית נגד הציבור הערבי והנהגתו. גל ההסתה הנוכחי החל ביום רביעי שעבר (13.11), כאשר ראש הממשלה עלה לדוכן הכנסת ותקף בחריפות את חברי הכנסת של חד"ש על השתתפותם בהפגנה נגד ההסלמה בדרום, שנערכה ביוזמת חד"ש ומק"י במרכז תל-אביב – מטרים ספורים ממטה הליכוד, מצודת זאב.

יום-אחר-יום הוסיף נתניהו עוד לבנה בחומת השנאה והשקרים. השיא הגיע בנאום שנשא ביום ראשון (17.11) בגני התערוכה, במסגרת "כנס חירום" שכל תכליתו סיכול ממוקד לממשלה בראשות בני גנץ בתמיכת הרשימה המשותפת.

לדברי נתניהו הקמת ממשלה בתמיכת המשותפת תהיה "נקודת שבר בתולדות המדינה" – משום שראשי כחול לבן "מנהלים משא ומתן עם חברי כנסת שתומכים בארגוני טרור ורוצים להשמיד את המדינה". "זה יהיה פיגוע לאומי היסטורי במדינת ישראל", התלהם נתניהו. בליכוד קיוו שראשי סיעות "בלוק הימין-חרדי" ישתתפו בכינוס, אך חרף בקשת נתניהו הם החרימו את האירוע. חלק מהנוכחים הניפו כרזות גזעניות, אך הקהל המצומצם התקשה למלא את האולם הגדול.

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה (חד"ש) הגיב למחרת לנאומו של נתניהו ואמר כי זהו ניסיון להצית מלחמת אזרחים. "מעולם לא היה ראש ממשלה שהרוויח כל כך מפילוג, שנאה וגזענות", אמר ח"כ עודה בסרטון שפרסם בפייסבוק. עוד אמר ח"כ עודה כי "אני פונה אליכם, הציבור היהודי. מי כמוכם מכיר את הסכנה של מנהיגים כריזמטיים שרוכבים על גלים עכורים של שנאה וגזענות. מי כמוכם יודע איך זה להיות מיעוט נרדף. זאת ההזדמנות שלנו, ערבים ויהודים, להראות לו שזמנו עבר ושההסתה לא תעבור".

אל גינוי ההסתה הצטרפו ארגונים, תנועות ויחידים – מזועזעים מעומק השנאה והמניפולציה הגזענית של נתניהו. גם יו"ר כחול לבן גנץ תקף את נתניהו, ואמר כי נאומו היה "מופע מכוער ומסוכן של שקרים והסתה". הוא הוסיף כי "גם לי יש אי הסכמות רבות עם חברי הכנסת הערבים, אבל מסע ההסתה הזה חייב להיפסק".