עובד ממולדובה נהרג באתר של 'אשטרום' – ההרוג ה-18 בתאונות עבודה מתחילת השנה

עובד בניין בן 30, אזרח מולדובה, נהרג הבוקר (ראשון) לאחר שנפל מהקומה החמישית באתר בנייה בביצוע חברת "אשטרום" באור עקיבא. יצוין שבאתרי הבנייה בביצוע "אשטרום" התרחשו בשנים האחרונות מספר תאונות קטלניות וקשות; לפני שנה בדיוק נהרג עובד באתר בביצוע החברה בבני ברק.

מקו לעובד נמסר כי "זהו ההרוג ה-9 בתאונות עבודה בענף הבניין לשנת 2020. לחברת 'אשטרום' מוניטין שלילי מאוד בתחום תאונות העבודה. בשנת 2017 נהרגו 2 עובדים, ועוד 3 נפצעו באורח קשה באתרים בביצוע חברות בקבוצת 'אשטרו'ם. בשנת 2018 נהרג עובד בפרויקט שותפות 'אשטרום שפיר', ועוד שני עובדים נפצעו באורח בינוני וקשה בפרויקטים של החברה. אשתקד נהרג עובד, גם הוא מהגר עבודה ממולדובה, בתאונת עבודה באתר בנייה בבני ברק. כמו כן בשלוש השנים האחרונות הוטלו על החברה 17 צווי בטיחות. שניים מהם בשנה זו".

אתר הבנייה ברמת השרון בו נפצע אנושות בשבוע שעבר הפועל הפלסטיני סאמי עלי שחאדה דבש (צילום: הקבוצה למאבק בתאונות עבודה ובניין)

יצוין שמפלג פל"ס ביחידה להב 433 של המשטרה פתח בחקירת המקרה, לא ידוע היכן עומדת החקירה; זו תאונת העבודה הקטלנית החמישית באתרי הבנייה מתחילת חודש אפריל; מתחילת חודש אפריל התרחשו חמש תאונות קטלניות באתרי הבנייה; מזה תקופה ארוכה שמנהל הבטיחות התעסוקתית נמנע מכל פעילות הרתעתית של ממש, כגון הטלת עיצומים כספיים בגין הפרות בטיחות ופנייה לרשם הקבלנים במשרד השיכון בעניינן של חברות קבלניות המתרשלות בקביעות בשמירה על בטיחות עובדיהן, ומסתפק בהטלת צווי בטיחות המוסרים בתוך ימים ספורים; גם החשב הכללי באוצר נמנע מליישם את הנחייתו להשעות את מעמדן חברות קבלניות רשלניות כקבלניות מוכרות למכרזים ממשלתיים וזאת מבלי שניתן הסבר על כך; כל עוד שהחברות המתרשלות בשמירה על בטיחות עובדיהם אינן משלמות על כך מחיר וממשיכות לעשות כן באין מפריע – לא יחדל הקטל באתרים. לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) "בזמן שהחירום מהווה תירוץ, הממשלה ממשיכה במדיניות אפס פיקוח על אתרי הבנייה ואפס ענישה נגד עבריינים שהורגים פועלים ברשלנות פושעת".

בשבוע שעבר נהרג פועל פלסטיני, סאמי עלי שחאדה דבש, מצור באהר אשר נפצע אנושות לאחר שנפל מגובה באתר לבניית בית פרטי ברחוב חשוון בהוד השרון. הוא נפטר מפצעיו בבי"ח בילינסון בערבו של יום התאונה. כך מסרה הקבוצה למאבק בתאונות עבודה ובניין. הפועל המנוח נפל מהקומה הראשונה של האתר לקומת המרתף. לאחר התאונה הוטל במקום צו בטיחות בגין ליקויים רבים. בביקור באתר ביום התאונה ניתן היה להבחין שגרמי המדרגות בתוך הבניין לא גודרו במעקות הקבלן המבצע באתר: חברת "סיגנל" וגלעד צימרמן. יצוין שבחודש אפריל התרחשו באתרי הבנייה ארבע תאונות עבודה קטלניות.