עובדי כל הנציגויות הדיפלומטיות של ישראל ברחבי העולם פתחו בשביתה ללא הגבלת זמן

החל משעות הבוקר המוקדמות (רביעי) כל 103 הנציגויות הדיפלומטיות של ישראל ברחבי העולם סגורות עד להודעה חדשה. זאת, בשל שביתה ללא הגבלת זמן שהוכרזה על-ידי ועדי העובדים של משרד החוץ ומשרד הביטחון באישור ההסתדרות. במסגרת השביתה כל השגרירים והדיפלומטים הישראלים לא יגיעו לשגרירויות ולקונסוליות. לא יהיה טיפול קונסולרי לישראלים; לא תהיה הנפקת דרכונים; הנציגויות לא יטפלו בביקורים של משלחות ישראליות בחו"ל ועוד.

השביתה פרצה כצעד מחאה על החלטת משרד האוצר לפגוע בדמי הייצוג של הדיפלומטים והשליחים הישראלים בעולם. העובדים מתלוננים כי מדובר בניסיון להחיל באופן רטרואקטיבי כללי דיווח חדשים הפוגעים בחופש הפעולה של הדיפלומטים בפעילותם המקצועית.

"שביתה" – שלט בפתח שגרירות ישראל בארה"ב (צילום: ועד עובדים)

 

מדובר בהפסד כספי גדול מאוד לשגרירים. הכספים הייצוגיים שכוללים דמי ייצוג ואחזקת בית הם בסדר גודל של 3,000 יורו בחודש לשגריר ו-500 יורו לדיפלומט זוטר. האוצר דורש לגבות את כל הכספים הייצוגיים רטרואקטיבית מינואר 2019 ויחזיר כסף רק תמורת קבלות. מי שאין לו קבלות על הייצוגיים, ולא תמיד יש קבלות – עלול לספוג הפסד של אלפי יורו ויותר. מדובר גם בשליחים שחזרו כבר ארצה ואין להם כבר קבלות זמינות.

ועד עובדי משרד החוץ מסר כי החליט לנקוט בצעדים אלה "לאור ההתנהלות החד-צדדית של משרד האוצר ובלית ברירה, לאחר שפעלנו כל העת בסבירות ובמידתיות ולאחר שכל פניותינו להידברות ולקידום משא ומתן ענייני וסביר לא צלחו. בניגוד לכל התנהלות תקינה, שקופה וסבירה ובניגוד לסיכומים שהושגו בין הצדדים, פועל משרד האוצר באופן חד-צדדי ובחוסר תום לב ומנחית עלינו נוהל בלתי מוסכם. הנחיית החשב מהיום להפסקת תשלום המקדמות ולגבייה רטרואקטיבית של המקדמות מהשליחים, והנוהל החד-צדדי שפרסם האוצר, תלושים ממציאות החיים והעבודה של שליחי המדינה בחו"ל, פוגעים פגיעה כלכלית קשה בשליחים רבים, בכלי העבודה החיוניים של השליחים וביכולתם לתפקד ומהווים פגיעה כלכלית מהותית בתנאי העסקתם. הלכה למעשה הם פוגעים קשות ביחסי החוץ והביטחון של מדינת ישראל".

גם עובדי משרד הביטחון אמורים היו לקחת חלק בשביתה, כי גם שליחי משרד הביטחון הם בין הנפגעים מהגזירות החדשות. הם תכננו להשבית את כל מעברי הגבול היבשתיים בין ישראל לשטחים הפלסטינים הכבושים ועזה, אך המדינה הוציאה צו מניעה בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב נגד השבתת מעברי הגבול. הנימוק של המדינה היה ש"סגירת המעברים תערער את היציבות הביטחונית ותביא לחוסר שקט באזור". בית הדין קיבל את הטענה שהשבתת המעברים "אינה מידתית ומנוגדת גם להבטחת עובדי משרד הביטחון לשקט תעשייתי עד 2022". עובדי משרד החוץ טענו כי המדינה עושה הפרד ומשול ומנסה לפצל בינם לבין עובדי משרד הביטחון.

יו"ר ועד העובדים במשרד הביטחון ששון פרץ אמר כי "במסגרת סכסוך העבודה הפתוח בנושא תשלום דמי הייצוג לשליחי המשרד בחו"ל, ונוכח כוונת האוצר לפגוע באופן קשה ובלתי הפיך בשכר השליחים באופן חד צדדי, תוך שהוא דוחה את בקשותינו להמשך ניהול משא ומתן במטרה להגיע למתווה מוסכם, ומבלי לבצע מהלכים לא מוסכמים בזמן המו"מ. החלטנו על נקיטה של שורת צעדים ארגוניים במשרד, באישור הגורמים המוסמכים בוועד ובהסתדרות".