עובדות הסיעוד זרות: בין ניצול קפיטליסטי לגזענות של ממשלות הימין

מאז ניצחון גוש הימין בבחירות לכנסת ה-25, מרבים גופי התקשורת לדון בפזילת ח"כ בצלאל סמוטריץ' לעבר תיק האוצר. שר התחבורה לשעבר מציג משנה כלכלית ניאו-ליברלית המאיימת על מעמד העובדים הישראלי ובעיקר על העבודה המאורגנת (ר' עמוד 3 בגיליון השבוע של "זו הדרך", המאמר פורסם באתר זה).

עובדות בענף הסיעוד במשרדי העמותה קו לעובד – למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: קו לעובד)

הדבר אינו סותר את הציפיות. סמוטריץ' ושותפו איתמר בן גביר מייצגים את השילוב הטבעי בין אורח המחשבה הקפיטליסטי לבין תפיסות לאומניות וגזעניות, ובמילה אחת – פשיסטיות.

 

השקופים שאפילו דרעי לא רואה

עובדי ענף הסיעוד צפויים לסבול במיוחד מהגזרות שזומם סמוטריץ' להטיל. דו"ח עמותת קו לעובד חושף, כי ענף הסיעוד בישראל מעסיק כשישים אלף  עובדות ועובדים, רובם אזרחי הפיליפינים, הודו וסרי לנקה. מספר זה עשוי להיראות גדול, אך לפי דיווחים, קיים בארץ מחסור משמעותי במטפלים. לפי נתונים רשמיים, בענף הסיעוד חסרים כעשרים אלף עובדים זרים, כאשר היקף המחסור צפוי להתרחב בהתמדה.

"כללי השוק" שבהם דוגלת המערכת הקפיטליסטית קובעים, כי מחסור חמור בכוח אדם משפר את תנאי העובדים הזרים. זאת, על מנת "למשוך" עובדים חדשים לעבודה בישראל ולהשאיר בה את הקיימים. אך המדיניות בה נוקטת ישראל בפועל רחוקה מכך.

בדומה לשכר בענפי תעסוקה אחרים בישראל, שכר העובדים הזרים בענף הסיעוד נתון בקיבעון זה שנים, והם חווים פגיעות חוזרות ונשנות בזכויותיהם. כך למשל, הם נאלצים לשלם מכיסם "דמי תיווך" לחברת הסיעוד המעסיקה אותם, זאת על אף שהחוק אוסר את גבייתם. יש להדגיש כי אפילו מדינות ניאו-ליברליות מובהקות משקיעות משאבים ממשלתיים כדי לתמרץ הגירה של עובדים זרים בעתות מחסור בעובדים. כך למשל, כאשר בריטניה סובלת ממחסור בעובדי סיעוד, היא מעלה את שכרם מעל  שכר   המינימום.  ישראל   לעומת   זאת,   מפקירה  את  עובדי ועובדות הסיעוד לידי מעסיקים, הממשיכים "להמציא" דרכים חדשות לנצלם.

 

קפיטליזם וגם גזענות

במאמר ב"זו הדרך" (ר' לינק בסוף המאמר) שפורסם בספטמבר אשתקד ניתחתי את ה"וויכוח" בין הפשיזם של שרת הפנים דאז איילת שקד לבין הקפיטליזם הרדיקלי של השרה לשוויון חברתי דאז מירב כהן. הראשונה הציבה כמטרה את הפגיעה בעובדים הזרים, וביקשה לסלק מהארץ רבים מהם ככל האפשר. השנייה טענה, כי העובדות הסיעודיות דורשות "זכויות מוגזמות" כמו שעות חופשיות, תוספות שכר למזון ולביגוד ויום חופשי בשבוע.

אז טענתי כי "במאבק בין הפשיזם של איילת שקד שרוצה להיפטר מהעובדים הזרים, לבין הקפיטליזם של מירב כהן שרואה בהן עבדים ללא זכויות – ניצח הקפיטליזם". היום, לאחר הבחירות ובצל החשש כי תיק האוצר ייפול לידי הציונות הדתית, נראה כי הושגה הסכמה ב"וויכוח": מדוע לבחור בין קפיטליזם לבין גזענות כאשר אפשר לדגול בשניהם ללא בעיה?

ביוני 2022 הניח ח"כ איתמר בן גביר על שולחן הכנסת את הצעת חוק עובדים זרים, השולל תשלומים פנסיוניים מעובדים זרים בתחום הסיעוד. בעבר טען בן גביר (כמו גם חברי כנסת מיש עתיד ומרשימות אחרות), כי זכויות העובדים הזרים בתחום הסיעוד מוגזמות, וכי בקשתם לתוספת שכר "מכעיסה". פגיעה נוספת בעובדים הזרים לא "תתמרץ" אותם לעבוד יותר. כבר כיום ישראל אינה נחשבת יעד אטרקטיבי למחפשי עבודה. במקביל, תרים עובדים זרים אחר דרך מילוט מישראל למדינה שתאפשר להם לחיות בכבוד.

ממשלת הימין הקיצוני המסתמנת היא גם ממשלת הקפיטליזם הברוטלי. היא לא תהסס לפגוע בזכויות העובדים ותעמיק עוד יותר את הפגיעה בענף הסיעוד, אשר כבר נקלע למשבר. למרבה הצער, את מחיר הרדיפות מצד הממשלה הגזענית והקפיטליסטית עד מאוד ישלמו קשישים שייוותרו לבדם.

עידן סלוצקר

עוד בנושא: https://zoha.org.il/106267