עדות מעזה: הפסקות החשמל ברצועה מסכנות את חייו של ילד המחובר למכונת הנשמה

 

אחמד א-סוויסי, הוא מכונאי תושב העיר עזה, נשוי ואב לשישה. להלן עדותו שנמסרה לנציג בצלם, מוחמד סבאח בביתו בתחילת החודש:
"לי ולאשתי יש שישה ילדים, ואנחנו גרים בשכונת שיח' רדוואן בעיר עזה.  הבן הגדול שלנו יאסר, בן 11, נפצע מירי בעימותים בין פתח לחמאס ב-15.5.07. הוא נפגע מקליע שחדר דרך הכתף ונכנס לצוואר שלו והוא משותק. מיד אחרי הפציעה ניתחו את יאסר בבית חולים א-שיפאא אבל הניתוח לא הצליח והקליע נשאר בצוואר שלו. למחרת הפציעה העבירו אותו לבית החולים סורוקה בישראל. אחרי הבדיקות הרופאים שם אמרו שיאסר משותק בכל הגוף שלו  ושיש לו גם מקוצר נשימה והוא צריך להיות מחובר למכונת הנשמה 24 שעות ביום. ב-1.6.07 החזרתי את יאסר לרצועה ומיד אשפזו אותו בבית החולים א-שיפא' וחיברו אותו למכונת הנשמה. הוא עבר ניתוח והתקינו לו צינור תזונה. הרופאים אמרו לי שאני צריך לקנות לו מכונת הנשמה לבית. זה עולה 15,000 דולר ולא היה לי איך לשלם על זה.
"לא יכולנו לקחת את יאסר הביתה כי לא הייתה לנו מכונת הנשמה. ב-18.8.2007, אחרי שקיבלנו אישור כניסה לישראל, לקחתי את יאסר לטיפול שיקומי בבית החולים אלין בירושלים.  באלין יאסר קיבל הכשרה בשימוש בכיסא גלגלים ובמחשב ועוד דברים שאמורים לעזור לו בחיי היומיום. ב-18.9.07, חזרנו לעזה ומיד אשפזו את יאסר בבית חולים אל-קודס שבדרום העיר עזה. הוא היה במצב רע והכניסו אותו לטיפול נמרץ. הוא היה מאושפז שם עד ה-4.5.2008. אני כל הזמן חיפשתי תורם כדי לקנות מכונת הנשמה לבית, כי החיים של הבן שלי תלויים במכשיר הזה. הלכתי להרבה מוסדות סיוע וזה לא עזר.  יום אחד, כשיאסר היה עדיין מאושפז, התקשר אליי עיתונאי מקומי שאמר לי שעיתונאי שבדי שביקר את יאסר בבית החולים רוצה לתרום לו מכונת הנשמה. כשיאסר השתחרר מבית חולים אל-קודס, מכונת ההנשמה חיכתה לו בבית.  
"מאז אני ואשתי מבלים את הימים והלילות ליד המיטה של יאסר.  אנחנו מפעילים את מכונת ההנשמה ומכשיר לשאיבת ליחה. אנחנו כל הזמן עסוקים בלהקל על יאסר. אנחנו עוקבים אחרי הפעולה של המכונה ונותנים לו תרופות שעוזרות לו לנשום ותרופות לדילול הדם בגלל שיש סכנה להתקף לב בגלל שהוא שוכב כל הזמן על הגב. כל הזמן אנחנו דואגים לאוורר את החדר ולנקות אותו.  מאז תחילת נובמבר 2008 הכל נהיה הרבה יותר קשה. בגלל המצור הישראלי אין לחברת החשמל מספיק דלק וכל יום יש הפסקות חשמל של 16 שעות בערך, לפעמים רצוף ולפעמים לא. כשאין חשמל אנחנו מנשימים את יאסר עם מכשיר ידני שנקרא'אמבו'.בגלל שההפסקות של החשמל נמשכות כבר יותר מחודש, קניתי ב-600 ש"ח גנראטור קטן כדי להפעיל את מכונת ההנשמה. הגנראטור פועל על בנזין וצורך ליטר בנזין בשעה. אנחנו מפעילים אותו בערך 12 שעות ביום ובערך ארבע שעות ביום מנשימים את יאסר ידנית. וצריכים בערך 12 ליטר בנזין ליום. כל ליטר עולה בין 7 ל-25 ש"ח, תלוי בזמינות של הדלק ברצועה. אני משתכר 2,500 שקלים בחודש והמשכורת בקושי מספיקה לי בשביל לקנות את  התרופות והבנזין. החיים שלנו קשים ומתוחים.  אני כל היום בחרדה לחיים של הבן שלי. אני מפחד שהפסקות החשמל ברצועה יהרגו אותו".