עברה בטרומית הצעת חוק של ח"כ תומא-סלימאן למיגור אלימות במשפחה באמצעות פיקוח אלקטרוני

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית הצעת חוק למיגור אלימות במשפחה באמצעות פיקוח אלקטרוני. את הצעת החוק השנייה הגישה ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, ועברה בקריאה טרומית וללא מתנגדים.

אזיק אלקטרוני (צילום: ג'רמי גונטר / ויקימדיה)

 

ח"כ תומא-סלימאן אמרה לאחר ההצבעה: "את הצעת החוק הזו קידמתי במשך שנים ארוכות כיו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה מול שרי ביטחון הפנים הקודמים, בכנסת ה-20 ובכנסת ה-23 היא עברה בקריאה טרומית, אך לא קודמה על-ידי הממשלה. בכנסת זו בתפקידי כיו״ר הוועדה אפעל לקידום החוק במהרה ובאופן מוסכם".

היא ציינה עוד כי ההצעה קובעת כי בית המשפט יהיה רשאי להורות על הפעלת פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא נגדו צו הגנה. בנוסף מוצע לקבוע את השיקולים שעל בית המשפט לשקול בעת מתן ההחלטה על הפיקוח האלקטרוני, את הפרטים שתוכנית הפיקוח האלקטרוני צריכה לכלול ואת אופן הבירור של הפרת תנאי הפיקוח. כמו כן מוצע לקבוע חובת דיווח לכנסת על מספר צווי ההגנה שניתנו ועל מספר המפוקחים בתוכנית הפיקוח האלקטרוני".

"הכוונה בהצעה הזו היא להחזיר לידי הנשים, במיוחד אלה הנמצאות בסכנת חיים ומרגישות שאיבדו את השליטה על ביטחונן, וסדר יומן, כדי שיוכלו להמשיך בחיים התקינים שלהן ובכל זאת להגן על עצמן", הוסיפה, "חלק מהנשים שנרצחו בשנים האחרונות ידעו שהן עלולות להירצח בכל רגע, אנחנו רוצים לתת לאישה את האפשרות לחזור לשלוט בחיים שלה. החוק הזה הוא צעד אחד קדימה בקידום ההגנה על נשים נפגעות. אך הוא מוכרח להיות מלווה בקידום התוכנית הממשלתית הרחבה ומערך שלם של טיפול רב משרדי ורב מערכתי. נמשיך להיאבק למען ביטחון ורווחת כלל הנשים".

ממרכז רקמן באוניברסיטת בר-אילן, שהיה שותף להצעת החוק, נמסר: "אושר בטרומית פיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא נגדו צו הגנה (תיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה) . השימוש בפיקוח אלקטרוני על אדם שהוצא כנגדו צו הגנה יאפשר למשטרת ישראל לדעת אם אדם עומד בתנאי הצו שהוצא נגדו. אם הצו מופר, לא יהיה צורך בהגשת תלונה במשטרה כדי להפעיל הליכי מעצר. בכך, הפיקוח האלקטרוני יגדיל את אפקט ההרתעה, יהפוך את צו ההגנה לכלי אפקטיבי בהצלת חיים של נשים וילדים בסיכון גבוה ואף יאפשר לחלקם המשך חיים בקהילה ללא צורך בעקירתם למקלט".