סתימת פיות, הפרטה, סיפוח וניצול – אלה עיקרי המדיניות של שר החינוך בנט בהשלכה הגבוהה

עם בוא חג הפסח, המכונה גם חג החירות, נחתו על ההשכלה הגבוהה בישראל ארבע מכות מבית היוצר של מנהיג הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט. ואלה הן המכות: סתימת פיות למרצים המתנגדים לכיבוש באמצעות "הקוד האתי"; הפרטה של ההשכלה הגבוהה באמצעות הענקת התואר "אוניברסיטה" למכללה הבינתחומית בהרצליה שבבעלות משפחת רייכמן; סיפוח מוסדות ההשכלה הגבוהה הפועלים בהתנחלויות; והמשך מדיניות היד הקמוצה כלפי אחד המגזרים המנוצלים ביותר במוסדות להשכלה הגבוהה, עמיתי ההוראה ("מרצים מן החוץ" וסגל זוטר).

2018-03-26_201254

אתמול פורסם כי ועדת משנה של המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) דחתה, לכאורה, את הקוד האתי שניסח פרופ' אסא כשר לבקשת השר בנט. בפועל, המל"ג אישרה חמישה "עקרונות אתיים" ברוח מסמך כשר, שניסחה ועדת המשנה, והמליצה למוסדות האקדמיים לאמץ אותם בתקנוני המשמעת שלהם. בין העקרונות זה האוסר על מרצים לקרוא לחרם אקדמי על ישראל או לפעול לקידומו.

לפי הנוסח המוצע, המל"ג תקרא למוסדות לאסור "על קריאה לחרם אקדמי על ישראל ומוסדותיה האקדמיים ו/או פעילות לקידום חרם שכזה", וכן "לאסור על תעמולה מפלגתית במסגרת ההוראה". העיקרון החמישי מחייב "איסור על הצגה או פרסום מטעים של דעה פוליטית או אישית כאילו היא עמדה מוסדית".

בנוסח המוצע לא נזכרת שום קריאה ביקורתית לגבי מוסדות אקדמיים בהתנחלויות. בחודש שעבר אישרה הכנסת את ההצעה להחלת החוק הישראלי על המוסדות בהתנחלויות שבשטחים הכבושים, ובהם האוניברסיטה שבהתנחלות אריאל. אנשי אקדמיה רבים הזהירו כי החוק עלול לפגוע במעמדה של מערכת ההשכלה הגבוהה הישראלית ולהרחיב את החרם כלפיה בקרב המתנגדים למפעל ההתנחלויות. נוסף לכך, לפני חודשים מספר הכריזו מאות מרצים באוניברסיטאות ובמכללות ברחבי הארץ שהם אינם מוכנים לקבל כל הגבלה על חופש הביטוי, כולל על קריאה ברורה להחרים את הכיבוש הישראלי.

לשר בנט עמדה עקבית בעניין החינוך בכלל, וההשכלה הגבוהה בפרט: הוא מקדם מדיניות ניאוליברלית להשכרת כוח אדם עבור התאגידים הגדולים ובעלי ההון, בצד המשך מדיניות הכיבוש והעמקת מפעל ההתנחלויות. אלה שני צדדים של אותו המטבע: קפיטליזם חזירי וכיבוש. על מנת להמשיך ולקדמם יש צורך בכוח עבודה צייתני ושאינו שואל שאלות.

ומבית, בנט והפרופסורים הבכירים המשתפים עמו פעולה באצטלה של "אפוליטיות" אינם מוכנים להיענות לדרישותיהם הצודקות של אלפי אנשי הסגל הזוטר: ביטחון תעסוקתי והעלאת שכר. אנשי הסגל הזוטר פתחו בצעדים ארגוניים לפני החג וצפויים להמשיך בהם לאחריו.

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הזרך" המורחב הקרוב