סרטון של בצלם מציג קצין יורה במפגין מטווח קצר

 

סרטון של ארגון "בצלם" מציג אירוע בו יורה קצין מטווח קרוב מאוד כדור פלדה מצופה גומי על מפגין בכפר בילעין ופוצע אותו. אירוע זה, שהוא אחד מאירועי הירי שהתרחשו במהלך הפגנה שהתקיימה בכפר ב-15 במרץ, תועד במלואו בידי צלמי וידאו. מצפייה בסרטון עולה כי קצין בדרגת סגן משנה יורה מטווח קצר במפגין שלא היה חמוש, לא יידה אבנים ולא סיכן את כוחות הביטחון.

מ"בצלם" נמסר כי בעקבות פנייתם, המשטרה הצבאית פתחה בחקירת האירוע. בפנייתו לפרקליטות הצבאית בדרישה לפתיחת חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, הדגיש "בצלם" כי על החקירה לעסוק גם בשאלת האחריות הפיקודית של הקצינים הבכירים בשטח למתן פקודות לא חוקיות, ולמעורבותם במסירת דיווח שקרי לשרשרת הפיקוד הצבאית.

על פי הודעה שמסר דובר צה"ל לעיתון הארץ אודות המקרה, "השימוש באמצעים נעשה לפי הפקודות ובטווחים המותרים בלבד, וזאת רק לעבר מפרי הסדר". אולם מתיעוד הווידיאו של הדקות שקדמו לירי ניתן לראות כי המפגין שנורה בידי הקצין לא יידה אבנים ולא התעמת עם החיילים. מסירת גרסה כה רחוקה מן המציאות של נסיבות הירי במפגינים מעוררת חשדות כבדים שהכוחות מסרו דיווחי שקר אודות פעילותם.
בפנייתו לפרקליטות הצבאית בדרישה לפתיחת חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת, הדגיש "בצלם" כי על החקירה לעסוק גם בשאלת האחריות הפיקודית של הקצינים הבכירים בשטח למתן פקודות לא חוקיות, ולמעורבותם במסירת דיווח שקרי לשרשרת הפיקוד הצבאית.
אירועי אלימות וירי לא חוקי של כוחות הביטחון (צה"ל ומשמר הגבול) אינם נדירים במהלך ההפגנות השבועיות המתקיימות בכפר בילעין. בימים האחרונים הוגש כתב אישום באשמת חבלה חמורה נגד שוטר מג"ב שהיה מעורב בירי בו נפצע ישראלי במהלך הפגנה בבילעין באוגוסט 2006. לאחרונה קיבל "בצלם" תשובה מהמחלקה לחקירות שוטרים כי הוחלט שלא להגיש כתב אישום נגד שוטר מג"ב שירה במפגין פלסטיני ממרחק של מטרים ספורים בהפגנה בבילעין במאי 2007.
לצפייה בסרטון של "בצלם":