סרבן ערבי-דרוזי קיבל פטור לאחר שישב 10 ימים בכלא הצבאי  

הסטודנט סלימאן אבו רוקן, סרבן גיוס ערבי-דרוזי שנתמך על ידי רשת מסרבות וישב 10 ימים בכלא צבאי, קיבל לאחרונה פטור משירות צבאי.

סלימאן אבו רוקן (במרכז התמונה) יחד עם סרבנים ערבים-דרוזים ותיקים (צילום: מסרבות)

 

לדברי הצעיר "לאחרונה סירבתי להתגייס לצבא אחרי סמסטר ראשון במסלול עתודה אקדמית, לאחר שהבנתי שאיני יכול לשרת את המערכת הצבאית ולהישאר נאמן למצפון שלי – מצפון שמונע מהבנה שזהותנו כבני אדם חזקה מכל זהות אחרת ושאין מקום ליחס מפלה וברוטלי כלפי בני אדם אחרים רק כי הם שונים מאיתנו".  לדבריו "העובדה שהצבא כלא אותי מכיוון שהייתי נאמן לצו מצפוני חיזקה את התובנה שאיני מסוגל לשרת אותו. בתוך הכלא זכיתי לקבל טעימה קטנה מהעונש של הצבא כלפי הפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה, גזר דין חמור לכל החיים בו נענשו בפשטות על קיומם כבני אדם שונים. בין אמצעי הענישה, שלילה מוחלטת של חופש התנועה, חופש הביטוי וכל אפשרות לקבוע כיצד ימי יעברו. כל שכן, חוויתי התעלמות מוחלטת מהצרכים הנפשיים הבסיסיים שלי בעת כליאתי."

כמו כן "החוויה בכלא עוררה אצלי הערכה למשפחתי ולחבריי, כלפי דברים שנראו בעיניי כמובנים מאליהם, אך נשללים מידי יום ביומו ממיליוני בני אדם, שמופרדים בכוח מקרוביהם, נדרשים לאישורים שונים ומשונים כדי לבקר חברים ולקבל טיפול רפואי, שמרקם חייהם מופר כל העת ללא שליטתם לפי המדיניות הישראלית, מדיניות שרירותית לעיתים שמטרתה במופגן היא להפר את שגרת חייהם לטובת המשך ההתנחלות ודחיקתם למובלעות מנותקות".

"הסירוב ותהליך הלמידה על המציאות והפשעים שנעשים סביבי, שהחברה הישראלית דואגת להסתיר ולטייח, גרמו לי להבין שאני מחויב מבחינה מוסרית ללמוד יותר ולנקוט בצעדים; לכל הפחות, לא להתעלם מהמציאות ולשרת את המערכת שאחראית לאותן העוולות. זו המחויבות של כל אדם עם מצפון, שמאמין שאין זכות לאף קבוצה לדכא ולהשפיל קבוצה אחרת", הדגיש.