סערה בפרלמנט הטורקי כי איש סיעת השמאל נאם בשפה הכורדית


חבר פרלמנט מהשמאל חולל אמש (יום ג') מהומה בטורקיה כאשר נאם בפרלמנט בכורדית ובכך הפר את החוק האוסר על השמעת כל שפה בבית הנבחרים זולת השפה הרשמית: טורקית. על כך מוסר הבוקר העיתון הצרפתי "הומניטה".

 

ערוץ הטלוויזיה הממשלתי מיהר לנתק את השידור החי כאשר אחמט טורק החל לדבר בשפתו, לכאורה כדי לציין את שבוע שפות העולם של יונסק"ו. ואולם מטרתו האמיתית הייתה לקרוא תיגר על המדיניות הטורקית ביחס למיעוט הכורדי, שרק בשנים האחרונות הוקל מעט דיכוי זכויותיו.

 

"הכורדים דוכאו זמן רב משום שלא ידעו כל שפה אחרת", אמר טורק, "הבטחתי לעצמי שיבוא יום ואדבר בשפת האם שלי בפגישה רשמית". למשמע דבריו קמו על רגליהם חברי הפרלמנט הכורדים ומחאו לו כפיים. הכורדים מהווים כחמישית מאוכלוסיית טורקיה, המונה יותר מ-70 מיליון בני אדם.

 

"השפה הרשמית היא טורקית", אמר יושב ראש הפרלמנט, קוקסאל טופטן, לאחר שטורק החל לשאת את דבריו. "הכינוס הזה צריך להתנהל בטורקית". גם ב-1991, אז חברת פרלמנט כורדית נשבעה לתפקידה בכורדית. בעקבות הנאום הוסרה חסינותה של לילה זאנה, והיא הואשמה ב"בדלנות וקשרים עם מורדים". היא ריצתה עונש מאסר של עשור ביחד עם שלושה חברי פרלמנט כורדים אחרים.