סערה במפלגת לייבור הבריטית: בוגר יחידת 8200 בצה"ל ינהל את הניו-מדיה

סערה פרצה בשבוע שעבר במפלגת הלייבור הבריטית, כאשר נודע כי מנהל הניו מדיה החדש של המפלגה הוא ישראלי: אסף קפלן, בוגר יחידת המודיעין הצבאית 8200.

8200 היא יחידה באגף המודיעין של צה"ל. זו יחידת איסוף המודיעין המרכזית, הנחשבת לגדולה ביותר בין יחידות צה"ל. בין היתר מתמחה היחידה בפצחנות, בלוחמת סייבר ובריגול אחר פלסטינים. קפלן יהיה כפוף ליו"ר הלייבור הימני קיר סטארמר, שהחליף אשתקד את המנהיג השמאלי ג'רמי קורבין לאחר תבוסת הלייבור בבחירות 2019.

לפי אתר המפלגה, תפקידו של קפלן יכלול "שיתוף פעולה עם גורמים פנימיים וחיצוניים כדי להניע מסגרות האזנה ברשתות החברתיות, תוך התמקדות בקהלים בהם צריכה המפלגה לזכות; מעקב אחר הסנטימנט הציבורי במגוון פלטפורמות אינטרנטיות; לארגן ולהוביל אסטרטגית מדיה חברתית, ולקדם נרטיב חיובי ברשת ותגובה מהירה, אותנטית ואורגנית" .

בחשבון "לינקדאין" של קפלן מצוין גם כי היה מראשי הקמפיין של מפלגת העבודה בבחירות לכנסת ה-21. כמו כן, בשנים 2018-2017 שימש בתפקיד "רכז השפעה ישראל" בעמותה "ישראל יוזמת" שייסד איש ההייטק יובל רבין. "היוזמה", לפי הגדרת מקימיה, "היא קבוצת השפעה אמפלגתית הכוללת חברות וחברים מימין ומשמאל ומרקעים מגוונים: בכירי מערכת הביטחון, אנשי עסקים, דיפלומטים, אקדמאים ויזמים חברתייםאנחנו מנהלים שיחות ומפגשים עם אנשים מובילים באזור ובעולם ובוחנים הצעות קונקרטיות לקידום 'עסקת חבילה אזורית' להתקדמות מדינית בסכסוך הישראליפלסטיני. במקביל, אנו פועלים בקרב מקבלי ההחלטות בישראל כדי לקדם אסטרטגיה ישראלית ליצירת ברית אזורית, שתחזק את עוצמתנו המדינית, הביטחונית והכלכלית". לאחר שפורסמו דיווחים בכמה אתרים בריטיים, מחק קפלן מחשבונו כל אזכור של שירות צבאי.

לפי פעילים באגף השמאלי בלייבור, "ל-8200 חלק מרכזי במאבק בתנועות החרם על ישראל (BDS). מינוי קפלן לתפקיד הוא אך טבעי למנהיג ימני כמו סטארמר שהביע את תמיכתו המלאה בישראל ובגורמים פרוישראליים".

מאז שקיבל לידיו את הנהגת מפלגת הלייבור, לאחר התפטרותו של מנהיגה הקודם קורבין, הכחיד סטארמר כל זכר לעברה השמאלי. כעת הוא מנסה לגמד את קמפיין הסולידריות של פעילי הלייבור עם העם הפלסטיני. יצוין כי בקמפיין שניהל בבחירות לראשות המפלגה זכה סטארמר בתרומה נאה של כ-62 אלף דולר ממולטי מיליונר פרוישראלי.

מינוי קפלן מבסס את הקו החדש של מפלגת הלייבור הבריטית החותר לשיתוף פעולה עם גורמים פרוישראליים בבריטניה. יצוין שקפלן הוא חברו של מיכאל רובין, מראשי השתדלנים למען ישראל בבריטניה. רובין בדה בעבר האשמות נגד כמה חברי לייבור התומכים בזכויות הפלסטינים וניסה להציגם כאנטישמים. כמו כן ניסה רובין להקים קבוצת נוער פרוישראלית סודית בחוגי הלייבור, והיה פעיל בקבוצה "יהודים למען הלייבור" שהעלתה האשמות שווא נגד קורבין בשל תמיכתו במדינה פלסטינית עצמאית.

זוהר אלון