סניף מק"י ת"א סיכם שנת פעילות מאומצת בצל הקורונה ומערכות הבחירות המרובות

    עשרות רבות של פעילות ופעילים השתתפו ביום ראשון האחרון השבוע באסיפה השנתית של סניף תל אביב של המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י). באסיפה השתתף מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר, אשר התייחס למצב הפוליטי שנוצר עם הממשלה החדשה, שהוגדרה על ידו כ"ממשלת ימין", ותפקידם של הקומוניסטים. להלן חלקים מתוך הדו"ח הארוך (38 עמודים) שהוצג באסיפה, המסכם את פעילות הסניף מאז האסיפה השנתית הקודמת בנובמבר 2019.

מזכ"ל מק"י, עאדל עאמר, במילות סיום באסיפה השנתית של סניף תל-אביב, 27 ביוני 2021 (צילום: זו הדרך)

 

בתקופת הדו"ח חווינו תקופה מאתגרת של משברים פוליטיים, שתי מערכות בחירות ואת מגיפת הקורונה. עם זאת, סניף המפלגה לא רק הצליח להמשיך לפעול באופן רציף בכל התקופה הזו, אלה גם המשיך לגדול ולפתח דרכי פעילות נוספות. הסניף קיים אסיפה פעם בשבועיים (גם בתקופת הקורונה – באמצעות הזום), ובמקביל פעל באמצעות האקטיבים – צוותי העבודה. מאז אסיפת הסניף השנתית האחרונה הוקמו ביוזמת חברות וחברי הסניף אקטיבים חדשים, פודקאסט, קבוצת הגנה עצמית ועוד.

גל ההצטרפות והקליטה של חברים חדשים לסניף בשנים האחרונות נמשך גם בתקופת דוח זו. תהליך ההצטרפות בסניף כולל מפגש למועמדים וקליטתם במשך תקופה בפעילות השוטפת של הסניף. רוב חברי הסניף הפעילים הם צעירות וצעירים בשנות ה-20 וה-30 לחייהם.

הסניף במערכות הבחירות

סניף המפלגה בת"א המשיך למלא תפקיד מרכזי ומוביל במערכות הבחירות לכנסת ה-23 (מרס 2020) ולכנסת ה-24 (מרס 2021). מערכות בחירות אלה היו האחרונות ברצף של חמש מערכות בחירות תכופות (כולל הבחירות המוניציפליות), אשר בכולן לקחו על עצמם חברי הסניף את עיקר העבודה של הקמפיין בשפה העברית. מצב זה התניע אותנו, מצד אחד, לחשיפה ולפעילות ציבורית ענפה, אבל מצד שני שאב כוחות גדולים ושחק היבטים ארגוניים אחרים. הסניף הצליח לקיים פעילות שוטפת לאורך קמפיין הבחירות, וחברי סניף צברו בו ניסיון פוליטי וארגוני רב. הסניף יצא ממערכות הבחירות עם תוספת של חברים חדשים, עם הנהגה ציבורית מוכרת ומוערכת ועם קשר מעודכן עם בסיס התמיכה.

הסניף במחאה נגד ממשלת נתניהו

ביולי 2020 פרצו הפגנות הענק נגד נתניהו ברחבי הארץ וסימנו את תחילתה של תקופת המחאה. מנקודה זו ואילך, בכל מוצ"ש התקיימו הפגנות המוניות נגד נתניהו. בשבועות הראשונים הצטרף הסניף, יחד עם פעילי חד"ש ת"א, להפגנות, לעצרות ולצעדות באופן מאורגן, מזוהה ובולט.

    במקביל להתעצמות המחאה, גברו המאמצים של הסניף. במשך שבועות הוציא הסניף לפועל היקף עצום של פעילות: שבוע אחר שבוע דאגנו שיגיעו באופן מאורגן פעילים של מק"י וחד"ש אל מעל עשרים הפגנות בת”א ובסביבתה. כמו כן דאגנו במהלך הסגר להעביר דגלים ושלטים של חד"ש לתומכינו במוקדי הפגנות נוספים ברחבי הארץ. התוצאה של מאמץ מרובה זה הייתה משמעותית: במקרים רבים הצלחנו להשפיע על המסרים של ההפגנות, נתקבלנו כחלק אינטגרלי במחאה בלי להצניע את זהותנו הפוליטית, בנינו קשרים משמעותיים עם ציבורים רחבים ומגוונים, הצטרפנו להתארגנויות מקומיות ועוד.

פעילות מוניציפלית: "אנחנו העיר"

ערב אסיפת הסניף בנובמבר 2019 התפצלה הסיעה "אנחנו העיר" בעיריית ת"א-יפו מפוצלת בין קואליציה לאופוזיציה. לאורך התקופה שמאז הפיצול פעלו חברי הסניף לשמירה על האחדות והעבודה המשותפת של חברי המועצה ולשמירה על "אנחנו העיר" כרשימה שמאלית עקבית שמייצגת את כוחות השינוי בעיר.

ביוני 2020 החליטו ועדי סניפי חד"ש יפו ות"א על הצטרפות של נציגנו אמיר בדראן לשולה קשת באופוזיציה. המהלך נעשה בתיאום מלא עם מוריה שלומות שהצטרפה גם היא לאופוזיציה. ההחלטה לצאת לאופוזיציה העמיקה את הקרע מאסף הראל, שבחר לחבור לממסד העירוני בניגוד להצהרותיו במהלך מערכת הבחירות.

לאורך השנה האחרונה פועלת "אנחנו העיר" כסיעה מתואמת בת שלושה חברים באופוזיציה העירונית, במנותק מפעילותו של אסף הראל. הסיעה פועלת בעקביות ומציגה עמדות מתקדמות ואופוזיציוניות, ויחד מצליחה להציע סדר יום עירוני אלטרנטיבי תוך התמקדות בסוגיות של תושבות ושל תושבי דרום ת"א ויפו. משימה דחופה של "אנחנו העיר" היא החייאתה כתנועת פעילים והגדלת הנוכחות הציבורית שלה, אשר נפגעו עקב הכניסה לקואליציה של מרבית הסיעה.

אקטיב זכויות עובדים

במהלך משבר הקורונה הציעו מק"י וחד"ש תוכניות שונות לטיפול באבטלה ובעוני, להגנה על דיירים ולהקלה בנושאי השכירות. על רקע זה המשיך הסניף להפעיל את אקטיב העובדים, הפועל ברציפות מאז יוני 2017. תחומי הפעילות העיקריים של האקטיב היו המאבק נגד התאונות בענף הבניין וקידום זכויות העובדים הפליטים ומבקשי המקלט.

אקטיב רעיוני

אקטיב החינוך הרעיוני פעל לאורך התקופה ויזם כמה אירועים ציבוריים וקבוצות קריאה. לאחר פרוץ מגפת הקורונה התמקד האקטיב בארגון קבוצות קריאה מקוונות בהגות מרקסיסטית עכשווית, בהשתתפות תיאורטיקנים מרקסיסטיים בולטים מרחבי העולם. בכל אחת מהקבוצות הללו תרגמו חברי האקטיב טקסטים לעברית והעלו אותם לאתר המפלגה. על מנת להנגיש את הטקסטים לקהל הרחב, שיתפנו פעולה עם המגזין "פיגומים" אשר פרסם כמה מן המאמרים המתורגמים. מפגשים עם משתתפים מחו"ל זכו בעניין רב ובתפוצה רחבה בשידורם בפייסבוק.

אקטיב הסביבה

בפברואר 2020 הותנע אקטיב הסביבה, שהחל לקדם כמה יוזמות: כתיבה ועיצוב של פלאייר בנושא משבר האקלים, ארגון סמינר קריאה ולימוד בנושא סביבה ופוליטיקה, השתתפות בצעדת האקלים ופעילויות שטח.

אקטיב נגד הכיבוש

בשנה האחרונה היה האקטיב נגד כיבוש פעיל באופן חלקי. חיזוק עבודת האקטיב, במיוחד בתנאים הנוכחיים, כאשר חד"ש היא הכתובת האופוזיציונית היחידה של מחנה השלום, הכרחי. האקטיב חותר להפוך גוף יוזם של פעולות מחאה והסברה באזור תל אביב.

אקטיב פמיניזם

אקטיב פמיניזם של סניף מק״י ת״א, שהוקם בתחילת 2020, עוסק בסוגיות של נשים ומגדר. בין היתר התמקד במאבק לייצוג והכרה, במאבק בתרבות האונס, למען שוויון בשכר, במאבקים תעסוקתיים ועוד. במקביל לקידום הפעילות בתחום, יזם האקטיב אירועים של חינוך רעיוני בנושאים פמיניסטיים, ושקד על חידוש הקשר בין החברות היהודיות בסניף ת״א לבין חברות הערביות בתנד״י (תנועת נשים דמוקרטיות בישראל), על מנת ליצור שיתוף פעולה ערבי-יהודי בין נשים אקטיביסטיות בנושאים פמיניסטיים.