סכסוך עבודה בתעשייה האווירית בגלל הכוונה לפטר 900 עובדים; הפגינו במפעל אורלייט

יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ, הכריז הבוקר (חמישי) על סכסוך עבודה בגלל הכוונה לפטר 900 עובדים חברה שבבעלות המדינה. הוועד פנה להסתדרות בבקשה לאשר רשמית את סכסוך העבודה החלטה שצפויה להתקבל בימים הקרובים.

באסיפת חירום שקיימה הבוקר מועצת העובדים של התעשייה האווירית הוחלט פה אחד על סכסוך עבודה בעקבות החלטת הדירקטוריון לצאת במהלך פיטורים המוני, הגדול ביותר מאז סגירת פרויקט הלביא לפני 30 שנה בלחצו של הממשל האמריקאי דאז .הערב תדון מועצת העובדים בצעדי המחאה המתוכננים. בוועד מתכננים הפגנות המוניות, ולא פוסלים הכרזה על שביתה ללא הגבלת זמן. "זהו איננו מאבקם של עובדי חטיבת תעופה אלא מאבקם של 15,000 עובדי התעשייה האווירית, כולנו אגרוף אחד", אמר כץ לאחר האסיפה. "ארגון העובדים לא ייתן יד לפיטורי עובדים ולא יאפשר שליחת מאות משפחות לרעוב ללחם בעת קשה זו במשק הישראלי".

עובדי "אורלייט" מפגינים, הבוקר, ליד המפעל בנס ציונה (צילום: ההסתדרות)

הבוקר גם הפגינו כ-70 עובדי מפעל "אורלייט" בנס ציונה בכניסה למפעל, לאחר שהנהלת קרן פימי מכרה את פעילותו למשקיע חדש שמסרב להכיר בזכויותיהם ומתעלם מתנאי ההסכם הקיבוצי החלים עליהם. החברה שכרה הבוקר עובדי אבטחה שיסגרו את שערי המפעל וימנעו את כניסת העובדים המאוגדים בהסתדרות. נציגי ההסתדרות, המלווים את העובדים מסרו: "הנהלת המפעל החלה לאיים על העובדים ששכרם ייפגע במטרה לנסות להפחידם תוך ניצול המצב הקשה אליו נקלע המשק, בניגוד לרצונם ובעל כורחם".

עובדי המפעל מייצרים ארונות חשמל ומוצרים נוספים לתעשייה הביטחונית. המפעל, שקיים כבר כ-60 שנה, מנוהל על ידי ירון דוידי, ונמצא בבעלות קרן פימי שבשליטת ישי דוידי. במפעל כ-70 עובדים, רובם ותיקים מאוד המשתכרים שכר נמוך. לפני כשנה וחצי מכרה פימי את הקרקע עליו נמצא המפעל. בשבועיים האחרונים הודיע מנכ"ל אורלייט להסתדרות כעובדה מוגמרת ובחוסר תום לב, כי קרן פימי מכרה גם את פעילות אורלייט ובכוונתה להעביר את כל עובדיה לרוכש חדש. העובדים יידרשו לעבור לעבוד תחת מעסיק חדש, ללא כל הבטחה שזכויותיהם יישמרו, שכן הבעלים החדשים מסרבים להכיר בעובדים ובזכויותיהם ומתעלם מההסכם הקיבוצי שמסדיר את תנאי העסקתם כבר שנים רבות. ההסתדרות אישרה לפני כשבועיים הכרזת סכסוך עבודה במפעל.