סיכומי מערכת הבחירות לכנסת: הרשימה המשותפת מדברת גם רוסית

בבחירות האחרונות, כמו במערכות בחירות קודמות, קיימה הרשימה המשותפת קמפיין בחירות בשפה הרוסית. קמפיין זה שם דגש בייחוד האידיאולוגי של הרשימה המשותפת ושל מרכיביה (בייחוד חד"ש ומק"י) נוכח משבר הקורונה וביחס למפלגות הציוניות.

עידן סלוצקר במהלך מערכת הבחירות של הרשימה המשותפת (צילום: זו הדרך)

 

החידוש בקמפיין האחרון היה שבניגוד לקודמיו הצלחנו הפעם לפרוץ לראשונה לתקשורת הזרם המרכזי בשפה הרוסית. השתתפנו בכמה ראיונות ופאנלים מרכזיים – בהם הוצגה הרשימה המשותפת כשחקן מרכזי במפה הפוליטית בישראל, תוך הדגשת תפקידה המרכזי של מק"י בתוכה – מה שעזר להדגיש את הקו האידיאולוגי.

בעקבות פריצה זו אל תוך המיינסטרים התקשורתי בשפה הרוסית, הצלחנו לגדול גם מבחינה מספרית ומבחינת השפעה בקרב הציבור דובר הרוסית. להצלחתו של הקמפיין בשפה הרוסית להשתלב בשיח הפוליטי של הציבור דובר הרוסית בישראל שתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא הדגש שהושם בהתנגדותנו לניצול ולדיכוי הקפיטליסטי וכן בקו אידיאולוגי המתנגד לגזענות ולמלחמה.

הסיבה השנייה היא – האינטרסים המשותפים הרבים של הציבור דובר הרוסית עם הציבור הערבי בישראל, בין השאר בסוגיות כמו ההתנגדות לחוק הלאום והמאבק בתאונות העבודה באתרי הבנייה. חשוב לנצל כעת את ההצלחה היחסית שנחל הקמפיין ברוסית, ולהגדיל את הפעילות העקבית של חד"ש, ובעיקר של מק"י, בקרב האוכלוסייה דוברת הרוסית.

עידן סלוצקר