סיכום ועידת הג'י 20 בהמבורג: המונים יצאו לרחובות נגד הקפיטליזם ואי-הסכמות בין ראשי המעצמות

כמאה אלף בני אדם הפגינו אתמול (שבת) ברחובות המבורג נגד פסגת הג'י 20 אחרי שני לילות רצופים של עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון. מאז יום חמישי, הפכה עיר הנמל הגרמנית, הנחשבת לאחד ממעוזי השמאל במדינה, לשדה קרב של ממש, כשמכוניות הועלו באש, חנויות נבזזו ואבנים הושלכו לעבר השוטרים.

בשלושת הימים האחרונים, יותר מ-200 שוטרים נפצעו במהלך העימותים האלימים ומאות מפגינים נעצרו. בעיתונות הגרמנית נמסר כי המשטרה הפעילה כוח רב ואף "רב מדי" נגד המפגינים והדיכוי המשטרתי גרם להעמקת המחאה וההרס.

2017-07-09_210051

"סולידריות ללא גבולות", מפגינים אתמול במרכז המבורג (צילום: די לינקה)

יחד עם זאת, מארגני ההפגנה המרכזית שנערכה אתמול במרכז העיר, בסיועם של מפלגת השמאל ("די לינקה"), איגודים מקצועיים וארגונים למען הסביבה מסרו "ש-100 אלף הוכיחו כי ניתן להפגין בדרכי שלום".

עוד נמסר כי היום לפנות בוקר הצליחה המשטרה להשתלט על אחרוני המפגינים בהמבורג. בשכונת שאנצנפירטל נכנסו מאות שוטרים לבניינים כדי לעצור מפגינים, בעודם מותקפים במוטות ברזל. ההפגנות נערכות חודשיים לפני הבחירות במדינה, בהן מבקשת אנגלה מרקל להיבחר לכהונה רביעית. קנצלרית גרמניה השמרנית קיוותה לבסס את תדמיתה כמנהיגה עולמית באמצעות ועידת הג'י 20.

מנהיגי העולם הקפיטליסטי הגיעו לפשרה מינימלית לגבי סחר גלובלי, ההולך ומצטמצם מאז תחילת המשבר הקפיטליסטי לפני עשור, במפגש כאשר הבכירים הסכימו לפעול נגד הפרוטקציוניזם בעוד שהם מכירים בחששות של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לגבי עודף תפוקה של פלדה ובטענותיו לגבי "פרקטיקות סחר לא הוגנות".

ארה"ב נשארה מבודדת במאבק למען האקלים, כאשר 19 מדינות (מלבד ארה"ב) הסכימו כי הסכמי פריז המחייבים את קיצוץ פליטות הפחמן הם "בלתי הפיכים". "תמיד אמרתי שזה לא יהיה קל ושלא צריך להסתיר את איההסכמות", אמרה הקנצלרית מרקל לאחר יומיים של שיחות ודיונים בפסגה. לסיכום: בעוד שמפגינים נגד הגלובליזציה הפגינו בהמוניהם והתעמתו עם שוטרים ברחבי המבורג, בכירי הקפיטליזם ניסו לגשר על חילוקי הדעות ביניהם ולא הצליחו.