סיור בהתנחלות בה הוכו פעילי תעאיוש הופסק על ידי הצבא ושלושה נעצרו

סיור של יותר מ-100 פעילי שלום ישראלים בדרום הר חברון שבשטחים הפלסטינים הכבושים הופסק היום (שישי) בכניסה להתנחלות מצפה יאיר על ידי הצבא. החיילים הציגו לנוכחים צו שטחי סגור. זאת, לאחר התקפה ברוטלית של מתנחלים מתושבי המקום כלפי פעילי "תעאיוששאירע במקום לפני כשבוע.

2018-08-31_173447

חיילים מונעים את התקדמות המפגינים, היום, בדרום הר חברון (צילום: תעאיוש)

אחד ממשתתפי הסיור מסר ש"עם הגעת האוטובוסים ובהם כמאה משתתפים לאזור, כוחות הצבא מנעו את מעברם ועיכבו אותם על כביש 60 מצפון להתנחלות קריית ארבע במשך יותר משעה. החיילים הציגו למארגני הסיור 'צו רידוד', המאפשר לצבא לקבוע מי יכול להיכנס לאזור מסויים בשטחי הגדה המערבית ומי לא. כצפוי, הצו חל על משתתפי הסיור בלבד, בעוד המתנחלים יכולים להמשיך ולנוע בחופשיות במרחב". בין המשתתפים בסיור "שוברים שתיקה" היו גם חבר הכנסת מוסי רז, והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר, מיכאל בן יאיר.

אחרי כשעה הסיר הצבא את החסימה והסיור המשיך לדרכו. אלא שבכניסה למאחז מצפה יאיר, מקום התקיפה משבוע שעבר, שוב התעמתו החיילים עם משתתפי הסיור ואף עצרו שלושה: את מנכ"ל הארגון אבנר גבריהו, את מנהל מחלקת התקשורת אחיה שץ, ואת עורך הדין מיכאל ספרד.

"מעצרם של מנכ"ל הארגון ומנהל מחלקת התקשורת ועיכובו של עו"ד מיכאל ספרד במהלך סיור לדרום הר חברון צריך להדאיג כל אזרחית ואזרח בישראל שהדמוקרטיה וחופש הביטוי והמחאה יקרים ללבם", נמסר משוברים שתיקה. "מח"ט חברון ומשטרת חברון במעצרים הללו דווקא במהלך סיור מחאה כנגד המתקפה האלימה של מתנחלים את פעילי תעאיוש בשבוע שעבר העניקו פרס לבריונות המתנחלים. זוהי עוד הוכחה מצערת לכך שהצבא בשטחים הפך למשרתם של מתנחלים, ושהם המפקדים האמיתיים בשטח".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "מדובר בהוכחה נוספת לכך שהצבא ורשויות אכיפת החוק משרתים את מפעל ההתנחלויות ולא את הדמוקרטיה הישראלית. הצבא והמשטרה מגלים אוזלת יד נגד אלימות מצד מתנחלים, כפי שקרה בשבוע שעבר בעת שהותקפו פעילי תעאיוש. בנוסף, הם מאפשרים למתנחלים פעם אחר פעם להפר צווי שטח צבאי סגור, אבל מקפידים באדיקות על אכיפת צווים כאשר מדובר במי שמבקר את הכיבוש. מזהים כבר תהליכים?".